Professionele productfoto’s maken met je smartphone

Hoe doe je dat?

De startende ondernemer - Een van de belangrijkste mogelijkheden om je product online te verkopen is de foto. Een foto geeft namelijk echt het gevoel weer wat je product is en maakt het onderscheidend. Je product ziet er waarschijnlijk fantastisch uit wanneer je het op je tafel heb staan. Nu is de kunst om ervoor te zorgen dat je dit ook zo op je website toont.

Geen zorgen je hoeft geen professionele fotograaf te zijn om perfecte productfotos te maken. Ik ga je hier stap voor stap uitleggen hoe je de perfecte productfotos maakt met je smartphone, een app en wat gezond daglicht.

 

De meeste e-commerce partijen weten de basisprincipes van fotografie wel. Een witte achtergrond en voldoende licht, de beste basisinstellingen en de hoogste resolutie en klaar. Er zijn echter nog meer stappen waardoor je productfoto’s niet meer zullen onderdoen aan die van de professional.

 

1. Gebruik en goed verlichte ruimte 

Wanneer je thuis foto’s gaat schieten kies dan een ruimte met een raam waar veel licht doorheen komt. Hoe groter het raam hoe natuurlijker het licht is om je product tot zijn recht te laten komen. Wanneer je ver van de lichtbron(raam) gaat zitten, wordt je schaduw scherper. Dichterbij het raam heb je zachter licht, maar dan met donkere schaduwen. 

 

2. De juiste smartphone

De smartphones van tegenwoordig doen niet meer onder aan de spiegelreflexcamera’s van vroeger. Je kan met je smartphone prachtige foto’s maken, waarbij het wel belangrijk is dat je smartphone voldoende megapixels heeft. 

 

Het minimaal aan te raden is tenminste 12 megapixel en dit zit vanaf de volgende smartphones:

  • Iphone 8 en nieuwer
  • Samsung Galaxy 8 en nieuwer
  • Huawei P20 pro of nieuwer

3. Gebruik een statief 

Een mini statief hoeft niet duur te zijn. Er zijn namelijk duurdere en goedkopere varianten op de markt maar een ding is zeker. Een statief zal zichzelf terugverdienen. Want hoewel je denkt dat je smartphone in je handen stil zit zijn je handen toch ten alle tijden licht aan het trillen. Met een statief zorg je voor een vast beeld en is het ook makkelijker om al je fotos vanaf dezelfde hoek te nemen in dezelfde stijl. Schaf dus zo snel mogelijk een statief aan. 

 

4. Zet je achtergrond op

Het plaatsen van een witte achtergrond bij je productfoto’s is essentieel om je producten de aandacht te geven die het verdiend. Naast dat een witte achtergrond ervoor zorgt dat alle aandacht naar je product gaat zorgt het ook voor consistentie tussen al je productfotos. Als witte achtergrond kun je speciaal achtergrond papier kopen of gebruik maken van een stuk wit karton dat je vastzet aan de tafel. 

 

Het is wel essentieel om te zorgen dat je witte achtergrond echt spierwit is. Een heldere achtergrond kaatst natuurlijk licht terug naar het product wat weer zorgt voor een gelijkmatige belichting in je foto. Wat ook essentieel is voor het gebruik van de witte achtergrond is dat het niet alleen achter het product zit maar ook eronder! Het licht moet namelijk ook van bovenaf goed verdeeld worden. Wanneer je gebruik maakt van bijvoorbeeld crème of gebroken wit zal je later problemen ondervinden met de nabewerking. 

 

5. Gebruik witte reflectieschermen

Een van de moeilijkste dingen wanneer je productfoto’s wil maken met je smartphone is het creëren van een goede beheersing van het licht. De bovenstaande tips helpen je al vooruit maar een andere tip hiervoor is het gebruik van reflectieschermen. Hiermee beperk je de sterke schaduwen en creëer je nog een betere gelijkmatige belichting zodat zelfs de kleinste details goed naar voren komen. Je hoeft niet meteen een proffesionele te kopen, een stuk wit foam of piepschuim werkt in eerste instantie ook.

Product foto’s 

Oké we hebben het gehad over hoe je jezelf klaarzet om een product foto te nemen, de volgende stap is om te kijken vanuit welke kant je de foto maakt. Door foto’s te maken vanuit verschillende hoeken kan je veel voordelen behalen. Het biedt bijvoorbeeld een 360 view van je product zodat de klant niet voor onverwachte verassingen komt te staan.

 

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 93% van de shoppers grotendeels besluit om een aankoop te doen op basis van hoe het product eruit ziet. Het loont dus zeker om je product van meerdere kanten te belichten en hier echt werk van te maken.

 

Belangrijk is ook om een close-up toe te voegen. Hiermee kan je kenmerken aantonen die de kwaliteit van je product aantoont zoals uitvergroot detail in stof of textuur. Je kan ook specifieke elementen van een product uitlichten die normaal in de winkel bekeken worden. 

 

Neem ten alle tijden de volgende 5 camerahoeken mee tijdens een fotosessie:

 

  1. Ooghoogte: In deze weergave zie je het product recht voor je.
  2. Hoog standpunt: In deze weergave zie je het product van bovenaf.
  3. Laag standpunt: In deze weergave zie je het product van onderaf.
  4. Vogelperspectief: In deze weergave zie je het product loodrecht van boven.
  5. Schuine hoek: In deze weergave zie je het product schuin van één kant.

De bovengenoemde tips zijn vooral omtrent hoe je productfoto’s dient te nemen. Nu geven we nog enkele tips met betrekking tot je telefoon.

 

Wanneer je begint met fotograferen is het belangrijk dat je de volgende punten naloopt.

 

  1. Bereid je telefoon voor. Zorg dat je telefoon is opgeladen en dat je genoeg opslagruimte hebt voor je foto’s.
  2. Stel de witbalans in. Stem de witbalans af op de lichttemperatuur van je opstelling, zoals daglicht met veel zon of juist bewolking, of kunstlicht.
  3. Controleer de belichting. Tik op de belichtings knop (+/-) en tik dan op je product zodat de camera weet dat dat het onderwerp van de belichting is.
  4. Stel de focus in. Tik op de focusknop en dan op je product, zodat de camera weet dat dat het onderwerp van focus is.
  5. Zet de instellingen van de camera vast. Als je alle instellingen hebt aangepast, tik dan nogmaals op elke gewenste instelling om ze vast te zetten. Zo voorkom je dat de camera de instellingen automatisch aanpast wanneer je foto’s neemt.

Er zijn ook een paar belangrijke valkuilen wat je vooral niet moet doen. 

  1. Flits gebruiken
  2. Inzoomen
  3. Selfie Camera gebruiken

 

Als je tevreden bent met je foto’s is het tijd voor de laatste stap.

Je productfoto’s bewerken op je telefoon

 

Foto’s bewerken op je telefoon is in deze tijd makkelijker dan ooit. Er zijn meerdere apps die de kracht van professionele edit software hebben omgebouwd tot gebruiksvriendelijke apps. Ons advies is om gebruik te maken van Lightroom. Deze app is gebruiksvriendelijk en werkt perfect op zowel IOS als Android. 

 

Open je app en selecteer je de foto die je wil bewerken. Vrijwel alle foto’s hebben minimale bewerking nodig om ze net de finishing touch te geven. 

 

Maak een paar standaard aanpassingen in de app. Voorbeelden zitten hem vaak in scherpte, contrast, witbalans en schaduwen. Laat je vooral niet verleiden tot allerlei coole filter en kaders. Deze leiden namelijk alleen maar af van hetgeen dat je daadwerkelijk wil, namelijk je product belichten. Deze moet je zo realistisch mogelijk weergeven, waardoor filters een negatief effect kunnen hebben. 

 

Sla je instellingen op als preset. Dit zorgt ervoor dat je bij je volgende foto dezelfde instellingen toepast waardoor je consistentie in je foto’s creëert. Controleer altijd na, soms zorgt een kleine aanpassing dat het geheel net wat beter uitkomt.

 

Als laatste voeg je een wit laag toe aan je achtergrond. Door je eigen achtergrond te vervangen met een wit laag verwijder je oneffenheden en kreukels zo creëer je de perfecte foto.

 

Hopelijk lukt het met de bovenstaande tips om hoogwaardige product foto’s te maken. Je leert dit vooral door het te doen. Start dus vandaag met het creeren van hoogwaardige product fotos!

0
Winkelwagen