Een SWOT-analyse maken

Wat is dat? En hoe doe je dat?

Marketing voor je bedrijf - Het hebben van een eigen bedrijf is zwaar werk, je bent overal verantwoordelijk voor en probeert alles tegelijk te doen. Wanneer je al wat langer ondernemer bent, raak je al snel verstrikt in de waan van de dag. Het is daarom essentieel om af en toe uit te zoemen, en weer grip te krijgen op het grote geheel. Dat is waar een SWOT-analyse je in kan helpen.

Het dwingt je om te kijken naar de mogelijkheden die het bedrijf heeft. Hoe lang je bedrijf al bestaat maakt daarbij niets uit, het is namelijk ook een model om te gebruiken wanneer je richting wil geven aan de komende maanden of jaren.

 

Wat is een SWOT-analyse

 

Een SWOT-analyse is een matrix die ingaat op de sterktes en zwakten van een bedrijf, hierbij wordt gekeken naar interne factoren. Daarnaast wordt er ook gekeken naar kansen en bedreigingen, dit zijn externe factoren waar rekening mee gehouden dient te worden in de toekomst.

 

Het bovenstaande klinkt misschien ingewikkeld maar is eigenlijk heel makkelijk. Hierboven noemde ik de betekenis van de SWOT al even in het engels maar nu officieel staat het voor:

 

S – Strengths

W – Weaknesses

O – Opportunities

T – Threats

 

Het is, wanneer het goed is ingevuld, een prima to do lijstje. Het dwingt je namelijk om na te denken over de toekomst van je bedrijf. Je weet namelijk heel goed hoe je bedrijf er vandaag de dag bijstaat maar heb je enige idee hoe dat morgen is? De analyse helpt je bij het maken van een plan om jezelf klaar te maken voor de toekomst.

De sterke en zwakke punten bevinden zich binnen het bedrijf en gaan vaak over de huidige situatie waar een bedrijf zich in bevindt.

 

De kansen en bedreigingen zijn externe factoren waarop jij niet direct invloed kan uitoefenen. Het zijn de ontwikkelingen die te maken hebben met de markt of branche. 

De onderstaande voorbeelden zijn intern en hierop heb jij dus invloed om het te verbeteren. Het is niet altijd makkelijk maar je kan er invloed op uitoefenen.

 

  • bedrijfscultuur
  • reputatie
  • klantenbestand
  • locatie
  • personeel
  • partnerschappen
  • intellectueel eigendom
  • bedrijfsmiddelen

 

De bedreigingen en kansen liggen vaak buiten je macht, je kan proberen te anticiperen en aansturen op een verandering maar uiteindelijk heb je er zelf geen invloed op. Voorbeelden hiervan zijn:

 

  • regelgeving
  • leveranciers
  • concurrentie
  • economie
  • markt grootte
  • trends
  • financiële klimaat
  • Weer

Wanneer is een SWOT-analyse zinvol?

 

Een SWOT-analyse is altijd zinvol, als je nog maar net begonnen bent geeft het richting aan waar je naartoe wilt. Het levert je kort gezegd een concurrentievoordeel op. Het geeft namelijk een realistisch beeld waar je precies aan begint. Wanneer je een ondernemingsplan schrijft, is een SWOT ook verplicht voor de financiering. 

 

Als je een bestaand bedrijf bent is het wenselijk om de SWOT-analyse jaarlijk uit te voeren. Je kan het zien als de jaarlijkse check-up op de markt. Ervoor zorgen dat je sterktes gewaarborgd worden maar ook dat je gaat anticiperen op de trends van het komende jaar. Waar het op neerkomt is dat de SWOT-analyse ervoor zorgt dat je de vinger aan de pols houdt bij je bedrijf, klant en branche. 

Hoe voer je een SWOT-analyse uit?

Van origine is de SWOT-analyse een wetenschappelijke onderzoeksmethode. In de praktijk gaat het er echter om dat je inzicht krijgt in de interne en externe factoren die van invloed zijn op je bedrijf. Wanneer je in staat bent deze te herkennen dan kan je een SWOT-analyse invullen.

 

Stap 1: De juiste mensen

De belangrijkste beslissingen worden vaak genomen door de eigenaar. Wanneer je een SWOT-analyse wil gaan doen is het slim om een aantal mensen binnen alle ringen van je bedrijf mee te laten denken over de sterktes en zwaktes. Dit moet je niet alleen willen doen omdat je zelf vaak bevooroordeeld bent over bepaalde onderwerpen. Verzamel dus een groepje werknemers, andere ondernemers of zelfs klanten en ga het gesprek met ze aan. Wanneer je niet alleen uitgaat van je eigen waardes maar die van alle facetten binnen een bedrijf word je SWOT veel accurater.

Stap 2: Brainstormen

De brainstorm is het belangrijkste omdat het je inzicht gaat verschaffen over wat sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je bedrijf zijn. Door een lijst per werknemers/vrienden te maken krijg je inzichten op alle niveaus van het bedrijf. Deze kan je daarna prioriteren op basis van gewicht in een overzicht. Het belangrijkste is dat er niets fout is en dat je vooral alles moet opschrijven wat je bedenkt.

Stap 3: De lijst

Nu is het belangrijk om alle punten die je hebt opgeschreven in de brainstorm te verwerken in vier grote lijsten.  Nu kan je per categorie extra informatie opvragen of uitleggen. Je gaat nu op zoek naar hoe belangrijk elk punt is om zo een lijst te creëren waarbij het meteen duidelijk is wat prioriteit heeft en wat wel belangrijk is maar niet snel opgepakt dient te worden. Je kan dit op individueel niveau doen en daarna per persoon de top drie vergelijken, waarschijnlijk zie je een hoop overlap en weet je waarop gericht moet worden. 

 

Stap 4: Verfijn de lijsten

Wanneer je alles verwerkt hebt moet je ervoor zorgen dat je SWOT op een A4 past. Je kan dan namelijk verder met de volgende stap van de SWOT analyse. 

 

Een voorbeeld van hoe je prioriteit geeft aan bepaalde kansen is door te kijken naar: hoe groot is de kans dat een factor werkelijkheid wordt en wat voor invloed heeft de factor op mijn bedrijf. 

 

Belangrijk is wel om de onverkorte lijsten te bewaren, je gaat er niet acuut op handelen maar het is tussentijds wel mogelijk even terug te kijken en af en toe bij te sturen op punten die in eerste instantie niet belangrijk leken maar dat wel zijn geworden na verloop van tijd.

 

Stap 5: Strategieen

Ontwikkel voor elk item op je definitieve lijst een strategie om de voordelen en kansen te benutten en de zwakke punten en bedreigingen het hoofd te bieden. Dit hoeven niet meteen hele ingewikkelde of gedetailleerde strategieën te zijn. Je kunt ze altijd later verder uitwerken. Voor nu is het vooral belangrijk om een algemeen plan van aanpak op te stellen.

 

Denk er ook aan dat verschillende factoren samen elkaar kunnen compenseren. Hoe kun je gebruikmaken van je sterke punten om je zwakke punten te verbeteren? Hoe kun je kansen benutten om bedreigingen af te wenden? Hoe kun je je sterke punten inzetten om meer uit kansen te halen? Is er een zwak punt dat je eerst moet aanpakken om een bedreiging te kunnen wegnemen?

 

Voorbeeld SWOT-analyse

Hieronder zie je een sjabloon voor een SWOT-analyse. We hebben hem ingevuld op basis van een online bedrijf dat op maat gemaakte T-shirts verkoopt. Tijdens de brainstormsessie kwamen nog veel meer factoren naar voren, maar dit zijn de belangrijkste.

 

Sterke punten

  • Lokale productie van T-shirts betekent dat bestellingen sneller kunnen worden verwerkt
  • Veel vaste klanten die het bedrijf promoten
  • Goede zoekmachine positie zorgt voor toename gratis verkeer

Zwakke punten

  • Prijs van lokaal gemaakte T-shirts is niet concurrerend genoeg
  • Hogere kosten betekent minder materiaalkeuze door voorraadkosten
  • Klanten nemen niet graag hun eigen maten op

Kansen

  • Meer conversies door gebruik van technologie om het opnemen van de maat te vergemakkelijken
  • Nieuwe betaalde advertentiekanalen, zoals Instagram en Pinterest, kunnen effectief zijn
  • Op maat gemaakte kleding is op dit moment trending

Bedreigingen

  • Verschillende concurrenten werken momenteel met bodemprijzen
  • De website is niet gebruiksvriendelijk op een mobiel apparaat terwijl het mobiele verkeer toeneemt
  • Een sterke dollar kan nadelig zijn voor de internationale verkoop

 

Bedenk welke strategieën deze merchant kan implementeren op basis van deze informatie. Vergeet niet dat er geen goed of fout antwoord is.

 

0
Winkelwagen