Hoe bepaal je de verkoopprijs van jouw producten?
De startende ondernemer - Het is een van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen als je gaat beginnen. Wat gaan mijn artikelen kosten, en waar baseer je dat op? De correcte prijs bepalen is een flinke uitdaging omdat je al je kosten eruit moet halen en nog een deel winst over moet houden om het leuk te houden. In deze blog nemen wij je mee in hoe je een verkoopprijs berekend en waar je allemaal rekening mee dient te houden.
First things first de kostprijs.
Het startpunt waar je begint is de kostprijs. De kostprijs bestaat uit alle kosten die je moet maken om het product in jouw handen te krijgen voor de verkoop. Hierin zit de inkoopprijs vanaf de groothandel, vaste kosten en variabele kosten.
Het basisgetal waarbij je daarin begint is de inkoopprijs van de groothandel. De inkoopprijs is vaak een vaste prijs (afhankelijk per artikel) die het uitgangspunt dient te zijn van je berekening.
De vaste kosten
Dit zijn kosten die over het algemeen maandelijks constant zijn en dus niet toe-of afnemen op basis van je verkopen. Bekende voorbeelden hiervan zijn
- Bedrijfspand / magazijn
- Verzekeringen
- Autokosten
- Gas / water / licht
Winstmarge
Nu de totale kostprijs bekend is, weten we de minimale vraagprijs die we moeten hanteren in de winkel om quitte te spelen. Natuurlijk wil je winst maken en daarom is het belangrijk dat je een winstpercentage berekend die hoger is dan je kostprijs. Om een redelijk winstmarge te bepalen moet je een aantal factoren in overweging nemen.
- Is de vraag naar het product groter dan het aanbod dan kan je een hogere marge vragen. Het bekendste voorbeeld op dit moment is de huizenmarkt. De vraagprijs voor huizen in bijvoorbeeld de randstad worden boven kostprijs verkocht omdat de vraag veel groter is dan het aanbod.
- Heb jij een uniek aanbod? Als jouw product overal te koop is en weinig onderscheidend dan zal je een minder hoge marge mogen rekenen dan wanneer je een exclusief product hebt. Een flesje drinken kan je overal kopen en is dus weinig exclusief, diamanten daarentegen zijn uniek waardoor de marge daarop veel groter kan zijn.
- De kwaliteit van je geleverde product. Is jouw product hoogwaardig gefabriceerd dan kan je een grotere marge vragen dan wanneer je product van lage kwaliteit is. Een goedkope kast die gefabriceerd is van goedkope producten zal waarschijnlijk eerder inzakken dan een kast van hoogwaardige kwaliteit.
- Het laatste punt gaat over concurrentie. Voor welke prijs bieden jouw concurrenten het product aan. Hoewel de concurrent niet leidend is dien jij als verkoper wel onderscheidend vermogen te hebben. Heb je dat niet dan zal geen hogere prijs kunnen hanteren.
Wanneer je al deze punten in overweging hebt genomen wordt het tijd om het concreet te maken. De winstmarge kan je berekenen op basis van een vast bedrag of een percentage.
Winstmarge op basis van een vast bedrag
De marge op basis van een vaste waarde is niet aan te raden. Dit komt omdat een product €5 kan kosten en je winstmarge ook €5 per product moet zijn. Waardoor je prijs verdubbeld. Deze strategie werkt dan ook alleen wanneer al je producten in dezelfde prijscategorieën vallen.
Winstmarge op basis van een percentage
Een vast winstmarge bepaald op 20% geeft concreet aan dat alle producten in je webshop 20% boven de verkoopprijs zit om zo de winst te realiseren.
Om dit allemaal samen te vatten hieronder een concreet voorbeeld:
De inkoopprijs van horloge is €100
De variabele kosten bedragen per product €10
De vaste kosten per product bedragen ook €10
De totale kosten voor je product zijn dus €120
Het winstpercentage wat je bedrijf hanteert is 20%
Totaal verkoopprijs komt dus neer op €120 + 20% = €144
En zo bereken je de kostprijs voor je product op de meest duurzame manier.