Hoe kies je een bedrijfsnaam?
De startende ondernemer - Als je een bedrijf begint is een van de eerste stappen het bedenken van een naam. Hoewel een bedrijfsnaam niet een maak het of kraak het beslissing is, moet je wel goed nadenken over wat je wilt dat je bedrijfsnaam uitstraalt. Een bedrijfsnaam is na de keuze niet in steen geschreven maar het niet praktisch voor zowel marketing als herkenning om halverwege je naam te veranderen. Het kiezen van een goede bedrijfsnaam is dan ook erg belangrijk.
Vanuit de KVK zijn er enkele regels waaraan een bedrijfsnaam moet voldoen:
- Je bedrijfsnaam moet enig onderscheidend vermogen hebben. Je winkel bloemist noemen als bloemist zijnde, mag dus niet. Karins bloemist wel omdat er dan onderscheidend vermogen in zit.
- Je bedrijfsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn. Je mag jezelf geen eenmanszaak noemen als je een BV bent en vice versa. Een variatie op grote bestaande merken mag ook niet, denk aan zara-sale of Dekawinkel.
- Je bedrijfsnaam mag niet in strijd zijn met bestaande handelsnamen of merken. Hierbij is het wel belangrijk om te noteren dat het werkgebied van belang is. Wil jij je kledingbedrijf inschrijven als Knipknip, maar is er ook een bedrijf dat Knipknip heet die belastingaangiftes doet, dan is er geen belangenverstrengeling en mag je deze naam gewoon hanteren.
Zo nu we de regels weten is handig dat we kijken naar een paar vuistregels bij het bedenken van een naam.
1. Duidelijkheid in je bedrijfsnaam
Het creëren van duidelijkheid is essentieel. Als je een startend bedrijf bent is het handig voor potentiële klanten om te weten wat je doet. Moeten ze in het begin zelf al veel nadenken dan bestaat er een kans dat de klant meteen afhaakt of dat het onduidelijk is wat de klant kan doen.
2. Creativiteit in je bedrijfsnaam
Het hebben van een creatieve naam zorgt ervoor dat het blijft hangen. Knab is hier een voorbeeld van. Het omdraaien van de naam die je in de volksmond hebt namelijk bank samen met de belofte dat je alles precies anders doet dat dan andere banken is zowel creatief als logisch. Pas wel op dat je bedrijfsnaam past bij de branche waarin je opereert. Een creatieve naam past goed bij creatieve bureaus maar minder in de verzekeringsbranche.
3. Maak je naam niet te jolig
Elk jaar is er een wedstrijd waarbij het bedrijf met de slechtste slogan wint. In 2016 was dat bijvoorbeeld local heroes(kapper) met de slogan: ‘zit je haircut’. Op zich slim maar zulke joligheid is niet voor alle branches weggelegd, het kan zelfs potentiële klanten afschrikken omdat ze denken dat je het niet serieus neemt. Maak je naam dus niet te grappig.
Als laatste gaan we het proces bekijken van hoe bedenk je een naam. Het makkelijkste hierbij is om gebruik te maken van een mindmap. In een mindmap schrijf je in het midden de dienst die jij gaat leveren. Dit kan zijn verkopen van kleren, biedt schoonmaakdiensten aan etc. Vanuit hier ga je alles bedenken wat er in je opkomt. Van voordelen die jouw producten leveren tot karaktereigenschappen die jouw winkel/webshop gaat kenmerken. Vraag hier ook zeker hulp bij, want meerdere mensen zien meerdere mogelijkheden. Van alle woorden die in de mindmap staan zou je combinaties kunnen maken die jouw ideale bedrijfsnaam vormen. Probeer 1 of 2 worden samen te voegen, vertaal ze naar het engels, wees creatief en bedenk een aantal namen en laat deze keuren door vrienden of bekenden. Uiteindelijk moet je doen waar je jezelf het beste bij voelt. Maar het toetsen bij verschillende mensen geeft je inzicht. Denk hierbij aan een logische bedrijfsnaam, of een aantrekkelijk naam voor je potentiële klanten.
Nu je een bedrijfsnaam hebt bedacht rest je nog één ding. Jezelf inschrijven bij de KVK. Wij wensen veel succes en hopelijk hebben de bovenstaande tips geholpen bij het bedenken van je bedrijfsnaam.