10 tips hoe je je eigen e-mail marketingstrategie kunt opzetten

Welkom bij onze blog over e-mail marketingstrategie. In deze blog geven wij 10 tips voor het opzetten hiervan. Na het lezen ben je zeker in staat om te beginnen en je klanten te verassen met jouw eerste nieuwe update; Je eigen e-mail marketing!

Als bedrijf kan je bijna niet meer zonder. Emails versturen naar je klanten. Of dit nou nieuwsbrieven zijn over updates binnen het bedrijf, je nieuwe artikelen laten zien, of leuke acties hebt. Het komt een stuk sterker over als je gerichte e-mail marketing gebruikt.

 

In deze korte blog zullen wij 10 tips meegeven die van belang zijn voor een effectieve e-mail marketingstrategie.

 

1. Weet wie je doelgroep is

Hiermee gaat het voornamelijk om je beste klanten. Wie zijn dit? En waar hechten zij waarde aan? Breng dit in kaart voor jezelf, maar ook voor het bedrijf. Het is belangrijk dat iedereen op dezelfde pagina zit.

 

Daarnaast heb je ook klanten die wat minder vaak komen. Bedenk hiervoor een aantal redenen, en probeer deze te activeren om bij je beste klanten te komen. Een enquête of een kort klantenonderzoek kan je hierbij helpen.

 

2. Bepaal je doelen

Wat wil je precies bereiken met je e-mailcampagnes? Is dit alleen meer omzet draaien? Of ook je klanten beter leren kennen en hun obstakels proberen weg te halen? Afhankelijk van je doelen, kan je hier de content voor bepalen van je e-mailcampagnes.

 

3. Bouw een e-maillijst op

Verzamel zoveel mogelijk mailadressen van je potentiële klanten en je bestaande klanten. Dit kan via een formulier in de winkel, social media platformen of via je website.



 

4. Kies een passende email software 

Er zijn heel veel verschillende softwares beschikbaar tegenwoordig. Het is belangrijk dat het programma en de mogelijkheden ervan passen bij jouw wensen. Enkele voorbeelden zijn:

Sendinblue, Mailchimp, Mailjet etc

 

5. Ontwikkel een contentstrategie

Met contentstrategie wordt hier het soort e-mail bedoelt. Gaat dit om nieuwsbrieven, promoties, updates etc. Het is belangrijk dat je de juiste strategie kiest die bij jouw bedrijf past. Kleine tip; stel jij was een klant van jouw bedrijf. Wat voor informatie zou je dan interessant vinden als dat naar jou wordt gestuurd?

6. Maak je e-mails aantrekkelijk

Gebruik passende koppen en onderwerpen. Duidelijk knoppen die leiden naar de juiste pagina. Vergeet hierin ook niet je huisstijl mee te nemen en overal hetzelfde te maken. Het is belangrijk dat je klanten direct weten dat het jouw bedrijf is. En niet die van de concurrent.

 

7. Test en optimaliseer 

Test verschillende mails en content om te zien wat het beste voor jouw bedrijf werkt. Niet alles wat bij een collega werkt, hoeft voor jou te werken. Analyseer daarom je resultaten regelmatig om te kijken waar er interesse voor is.

 

8. Automatiseer je e-mailmarketing 

Probeer zoveel mogelijk te automatiseren. Dit kan je bijvoorbeeld instellen op basis van triggers van vorige e-mails. Of het verlaten van het winkelmandje. Het automatiseren kan veel werk uit handen nemen.

 

9. Volg je resultaten

Dit is bijna hetzelfde als stap 7, maar nadat je bij stap 7 je data hebt geanalyseerd. Kan je bepaalde e-mails automatiseren. Maar is het natuurlijk niet zo, dat dit na 1x kijken en doen, perfect is. Er kan altijd iets verbeterd worden. Hierom is het essentieel dat je altijd je resultaten blijft volgen.

 

10. Blijf op de hoogte

Zoals bij stap 9 aangegeven wordt, is het een doorlopend proces van testen, vernieuwen en proberen te verbeteren. Door op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en updates omtrent de markt en jouw email software kan je beter inspelen op de toekomst. 

 

Conclusie

E-mailmarketing is een effectieve manier om je doelgroep te bereiken en je bedrijfsdoelen te halen. Door hier continu mee bezig te zijn, te verbeteren en te vernieuwen, zal het uiteindelijk gaan zorgen voor een sterkere communicatie met je klanten.

 

Veel succes met je e-mailmarketing!

 

Bonustip: Zorg voor een duidelijke mobiele weergave

0
Winkelwagen