5 vormen van marketing die je in kan zetten voor je bedrijf

Marketing voor je bedrijf - Sinds het begin van 2020 is door de pandemia er een groei gaande in het gebruik van online shoppen over alle doelgroepen. Door gebrek aan mogelijkheden moesten doelgroepen die eerst liever naar de winkel gingen nu ook online bestellen. Voor sommigen is dit zo goed bevallen dat wanneer de winkels weer open gaan, er een deel online blijft bestellen.

Het is daarom als ondernemer heel erg belangrijk om op te vallen online, maar hoe doe je dat eigenlijk? In deze blog nemen we je mee in 5 vormen van online marketing die je voor jou winkel kan toepassen. In dit artikel gaan we kort op de mogelijkheden in, waarna we in de komende maanden per strategie een verdiepings artikel zullen schrijven. Hierdoor leer je de basisbeginselen van alle strategieën en kan je jezelf eventueel verdiepen in strategieën die voor jou interessant zijn.

 

Disclaimer: Deze strategieën gelden voornamelijk voor een webshop. Fysieke winkels kunnen deze tips wel toepassen maar zullen daarvoor zelf creatief moeten omdenken ;).

 

Wat zijn de 5 marketingstrategie:

  1. Content marketing
  2. Sociale media marketing
  3. Email Marketing
  4. Influence Marketing
  5. Google Shopping

 

Het belangrijkste van marketingstrategieën is dat je niet van alles een beetje doet, maar je echt focust op 1 of 2 strategieën waar je het maximale eruit haalt. Daarnaast kan je de rest wel meenemen maar door teveel te splitsen zal succes moeilijker worden. Wanneer je één van deze strategieën goed toepast, zal je meer naamsbekendheid, bezoekers en klanten genereren.

1. Content marketing

Deze strategie staat niet voor niets bovenaan. Content marketing is gericht op het opbouwen van een relatie met je klanten. Waar dat fysiek makkelijker is, wordt het een kunst om dit online ook zo te faciliteren. Het opbouwen van een klantrelatie online doe je voornamelijk door je kennis op een creatieve manier weer te geven. Je kan denken aan blogs, video’s, whitepapers of infographics. Door je kennis visueel weer te geven kan je consumenten overtuigen van specifieke kledingstukken. 

Waarom zou je content marketing inzetten?

  • Het belangrijkste is dat je een vertrouwensband aangaat met potentiële klanten. Online is het belangrijkste dat een consument je vertrouwt. Hij gaat namelijk geld overmaken naar jou. Wanneer hij zich niet vertrouwt voelt is de kans groot dat er geen aankoop gedaan wordt. Laat daarom ook zien hoe het achter de schermen er aan toe gaat. Denk hier aan de mensen, werkplek en kleding. Door transparant en toegankelijk te zijn, is het vertrouwen van een merk of bedrijf makkelijker. Zeg nou zelf als het er niet jofel uitziet zou jij er ook niet kopen.
  • Het verkrijgen van autoriteit en status. Als jij tips en informatie geeft over jouw producten maar ook over producten die op de markt zijn, dat laat je zien dat je een expert bent. Het laten zien van jouw expertise borduurt voort op vertrouwen. Jij bent de expert en mensen gaan je geloven door alle kennis die je deelt. Daarnaast onderscheid je jezelf van concurrenten die dit niet doen. Jij bent namelijk in staat om hun online net zo goed te assisteren door je infographics, video’s en kennis. Hierdoor zul je loyale klanten krijgen die je mond op mond weer zullen adviseren. En eerlijk is eerlijk mond op mond reclame blijft de beste!
  • Het laatste bijkomende voordeel van content marketing is dat Google jou zal gaan helpen. Wanneer jij actief bezig bent om aan je online zichtbaarheid te werken zal Google dit zien. Er bestaat een grote kans dat Google je zal belonen met betere posities in de zoekmachine. Als je weer beter gevonden wordt in Google zal je ook weer meer bezoekers krijgen die je moeten vertrouwen. En dat gebeurt weer door je content en zo is de cirkel rond. Hoe actiever je bent hoe groter de kans dat je snel groeit. 

 

2. Sociale media marketing

Sociale media is iets waar je in deze tijd bijna niet meer omheen kan. Het promoten van merken, producten en personen met als doel om naamsbekendheid, websiteverkeer en sales te genereren is iets wat half Nederland doet. Dit heeft ook een reden want wanneer het goed gebeurd kan het heel winstgevend zijn. Voorbeelden van populaire sociale media kanalen zijn: Linkedin, Twitter, Tiktok, Pinterest, Facebook, Instagram en Youtube. 

 

Een social media kanaal werkt als een community. Het zijn personen die een verbinding hebben met elkaar. Dit kan zijn omdat je elkaar kent, omdat je vindt dat een merk mooie producten heeft en je als eerste op de hoogte wil zijn. Of omdat je de missie van een bepaalde groep interessant vindt. Het belangrijkste om te onthouden bij sociale media platformen is dat gebruikers je volgen om een reden. Die redenen moet je dan ook waarmaken anders kun je volgers kwijtraken.

Waarom je sociale media in zou zetten?

Potentiële klanten zitten vaak op één of meerdere kanalen. Door als ondernemer ook op deze platformen actief te zijn, vergroot je de kans om gezien te worden door potentiële kandidaten. Daarnaast biedt het een laagdrempelige manier om het gesprek aan te gaan met je klanten. Je kan ze bijvoorbeeld meenemen in de ontwikkelingen die er binnen jouw bedrijf spelen. Hierdoor wordt de betrokkenheid bij jouw organisatie groter. Door het vergroten van je betrokkenheid creëer je ook meer autoriteit. En autoriteit staat weer gelijk aan vertrouwen waardoor de kans op verkoop groter wordt. 

Binnen sociale media zijn er vaak twee mogelijkheden om content te posten, namelijk betaald en organisch.

  • Organisch posten betekent dat je content plaats die alleen gezien wordt door jouw volgers, of mensen die opzoek zijn naar jou. Dit moet je vooral gebruiken om de band met bestaande klanten te voeden. Je laat zien dat je de moeite neemt om te investeren in je klanten. 
  • Betaald posten houdt in dat je specificeert wie je wilt benaderen, en daar betaal je voor.  Veel sociale media platformen bieden deze vorm aan. Deze manier is handig voor het bereiken van een grote groep potentiële klanten. Let wel op dat dit alleen interessant is als je weet wat je doet. De kans dat je via betaald geld verspilt is vrij reëel. 

3. Email marketing

Het belangrijkste van email marketing is om een grote lijst met mailadressen op te bouwen van bestaande maar ook van zeker potentiële klanten. Door middel van mails kun je de doelgroep namelijk onderhouden en laten converteren. Het voordeel hiervan is dat klanten vaak zelf al een stap gezet hebben, namelijk hun e-mail geven. Hierdoor zijn het niet volledig ‘koude’ klanten. Ze vinden jou webshop namelijk al interessant. 

 

Vroeger werd e-mail marketing gezien als het versturen van nieuwsbrieven. In een nieuwsbrief stond dan de ontwikkelingen die het bedrijf had in bijvoorbeeld aanbod. Dit is echter iets wat steeds minder goed werkt. Omdat klanten 100+ mails per dag kunnen krijgen is het belangrijk dat je jezelf onderscheid. Dit doe je door meer waarde te creëren met je mails dan de concurrent. Het toverwoord hierbij is personalisatie. Wanneer de kandidaat het idee heeft dat de mail speciaal voor die persoon is geschreven dan is de betrokkenheid veel groter dan wanneer deze voor de massa is geschreven. De drang om uniek en gewaardeerd te worden is namelijk één van de grotere trends in de afgelopen jaren. Hierop kan je goed inspelen als bedrijf met e-mail marketing. 

Waarom zou je gebruik maken van emailmarketing?

  • Het is een makkelijk kanaal om meer te verkopen. Eerlijk is eerlijk e-mail marketing is goud waard. Klanten die hun e-mail geven, hebben vaak al een aankoop gedaan en weten dus wie je bent en waarvoor je staat. Stel je hebt 1000 e-mailadressen en je weet dat bij elke mail die je stuurt er 2% een aankoop doet van gemiddeld €50,- . Je weet dan dat elke mail je dus gemiddeld €1000,- oplevert en dat alleen voor het maken van een email. Daarnaast zijn de mogelijkheden eindeloos. 
  • Je kan werken aan een persoonlijke band. Door emails te sturen met waarde, bouw je een relatie op. Het creëren van deze contactmomenten zorgt er ook voor dat je top of mind blijft. Klanten zullen je niet vergeten ten opzichte van concurrenten die geen mails sturen. 

4. Influencer marketing 

Door samenwerking aan te gaan met influencers kan jou bedrijf een flinke boost krijgen binnen een bepaalde doelgroep. Wanneer je samenwerkt met een influencer leen jij eigenlijk zijn of haar fans om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Een influencer is dan ook een persoon, groep of merk met een groep fans waarop zij invloed kunnen uitoefenen. 

 

Het schoolvoorbeeld van een influencer is een celebrity. Zij worden vaak gebruikt voor het promoten van een bepaald merk omdat ze een status hebben voor een bepaalde groep mensen. Door de samenwerking aan te gaan wordt jij onder de aandacht gebracht van de fans van de celebrity. Tegenwoordig is er echter een nieuwe grote groep waarmee je kan samenwerken namelijk de bloggers/vloggers. Dit zijn vaak selfmade beroemdheden op één of meerdere sociale media kanalen. Hierin is de fanbase vaak loyaal omdat ze wekelijks uitkijken naar de content die deze persoon maakt. Het samenwerken kan al met influencers met 1000 volgers.

Waarom zou je gebruik maken van influencer marketing ?

 

  • Het voelt als een natuurlijke manier van adverteren voor potentiële klanten. Vaak heerst bij een fan het gevoel dat ze ‘vrienden’ zijn met de influencer omdat de influencer de fan dagelijk meeneemt in wat hij of zij allemaal doet. Hierin voelt het minder spammy wanneer influencer x zegt dat het een top trui is dan wanneer het bedrijf dit zelf zegt. Hierin heerst ook het gevoel dat mond op mond reclame gefaciliteerd wordt.

  • Het voelt als een natuurlijke manier van adverteren voor potentiële klanten. Vaak heerst bij een fan het gevoel dat ze ‘vrienden’ zijn met de influencer omdat de influencer de fan dagelijk meeneemt in wat hij of zij allemaal doet. Hierin voelt het minder spammy wanneer influencer x zegt dat het een top trui is dan wanneer het bedrijf dit zelf zegt. Hierin heerst ook het gevoel dat mond op mond reclame gefaciliteerd wordt.
  • Vergroten van je naamsbekendheid. Door je merk of product via andermans netwerk te promoten, bestaat er een grote kans dat je binnen een korte tijd veel naamsbekendheid bij krijgt.

5. Google shopping

Wanneer je in Google zoekt naar producten zie je vaak aan de boven-of zijkant een rijtje met producten. Dit is Google shopping, advertenties die als je webshop eigenaar in google ads kan opzetten. 

 

Google shopping advertenties zijn de ideale manier voor een webshop om te adverteren. Jij laat namelijk jouw producten zien op basis van de zoekopdracht van de gebruiker. Hierdoor vergroot je de online vindbaarheid van je webshop.

 

Waarom zou je Google Shopping inzetten?

  • Google shopping kan goed worden gebruikt voor het vergroten van jouw zichtbaarheid. Het grootste voordeel ten opzichte van tekstadvertenties is dat Google shopping gebruikt maakt van beeld.Ons brein reageert beter op plaatjes helemaal bij kleding omdat je dan weet waar je op klikt. Bij tekstadvertenties komen we op een pagina terecht waarvan we maar hopen dat er een leuk product op staat. 
  • Google Shopping zorgt ook voor een betere kwaliteit van leads. Dit komt omdat een potentiële klant al verder in het aankoopproces zit. In plaats van dat ze de zoekterm jurkje zoeken. Maken ze gebruik van een specifieke zoekterm zoals jurk rood, toxik jeans blauw etc. Hoe meer specificaties hoe verder in de funnel een potentiële klant is. 

 

Dit waren de 5 belangrijkste marketing strategieën, hopelijk heb je hier iets aan gehad en we zullen de komende periode verder ingaan op de verschillende manieren. 

0
Winkelwagen