6 tips om geld te besparen als startende ondernemer

De startende ondernemer - Uit onderzoek is gebleken dat vooral kleine starters in de eerste periode van het bestaan twee keer zoveel geld uitgeven, dan ze van tevoren hadden ingepland in het financiële plan. De belangrijkste vraag is, waar komt dat door? Uit hetzelfde onderzoek kwam naar voren dat een aantal succesvolle starters een paar andere keuzes maakte dan het gros van de ondernemers. Deze succesvolle starters hebben allemaal een inzicht gedeeld, welke van belang is om in de gaten te houden bij het opstarten van je onderneming.

1. Stel een financieel plan op
De eerste stap om je financiële doelen te behalen, is om ze op te schrijven. Door het op papier te zetten kan je je doelstellingen visualiseren. Dit is namelijk niet iets wat je zomaar even doet, hier moet je echt over nadenken. Veel startende ondernemers doen dit namelijk alleen even snel of juist helemaal niet. 

 

Het probleem daarachter is dat er niet goed over nagedacht wordt waar je als organisatie voor staat. Het hebben van een duidelijk financieel plan geeft juist houvast in tijden dat je wordt opgeslokt in de dagelijkse sleur. Namelijk wanneer je een keuze moet maken, kan je het financiële plan raadplegen om te kijken of de keuze positief of juist negatief voor je bedrijf gaat uitpakken. 

 

We hebben hier een aparte blog over geschreven. Lees deze vooral als je de diepte in wilt gaan omtrent je financiële plan. De belangrijkste key takeaway uit je financiële plan op dit niveau moet zijn: Hoeveel omzet heeft je bedrijf nodig om de eerste 6 maanden door te komen en wat heb je daarvoor nodig.

 

 2. Bouw een netwerk op
Het opzetten van een groot zakelijk netwerk is essentieel voor een bedrijf om te groeien. Iedereen die je in je leven ontmoet is namelijk een potentiële groei methode. Dit kan als partner, klant of adviseur. 

 

Wees ook altijd bereid om hulp te vragen. Probeer dus niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Maar maak juist gebruik van de kracht van vrienden en kennissen. Dit kan in het begin veel geld besparen. 

Het is niet zo dat je er niets voor teruggeeft. Je kan enerzijds jouw tijd aanbieden als ruilmiddel. Je kennissen hebben namelijk vast ook hulp nodig met iets. Of je ruilt bijvoorbeeld één van jouw producten voor hun kennis. Zo houd je de kosten laag maar creëer je wel de beste return on investment. 

 

Daarnaast is het ook altijd slim te gaan zoeken naar gelijkgestemden. Dit heeft twee voordelen, één ze lopen tegen waarschijnlijk dezelfde problemen op als jij. Hierdoor kan je samen kijken hoe je problemen het beste kan tackelen. Daarnaast zorgen gelijkgestemde er ook voor dat je elkaar gemotiveerd houdt. Dit is lastiger wanneer je in een omgeving verkeert met mensen die er een andere visie als jou erop nahouden.

 

Waar vind je deze gelijk gestemden of netwerk potentie?

 

  • Sociale media – Voor alle grote platformen zijn er wel groepen die gevuld zijn met startende ondernemers in bepaalde niches. Er zijn bijvoorbeeld in facebook veel groepen voor startende ondernemers. Je hiervoor aanmelden is altijd een goede start. 
  • Mastermind – Dit is een platform waarbij ondernemers elkaar zowel zakelijk als persoonlijk ondersteunen. Dit werkt hetzelfde als Facebook groepen echter zijn dit enkel ondernemers (gelijkgestemde).
  • Bites en Business – Een netwerk voor ondernemende vrouwen.
  • CYP – Een netwerk voor young professionals om op een informele manier kennis te maken.
  • Meetup – een van de makkelijkste manieren om fysiek met elkaar in contact te komen. Meetup is een platform waar besloten en openbare evenementen worden gepubliceerd. Er is een speciaal gedeelte voor startende ondernemers.

3. Gratis trails en apps 
Één van de grootste opkomende trends in de apps en software business is het freemium model. Dit betekent dat je een app of software vaak gratis kan uitproberen om te kijken of dit iets is voor je. Vaak gaat dit gepaard met twee opties: 1. Je krijgt tijdelijke toegang tot alle functionaliteiten of 2. Je krijgt toegang tot een minimaal gedeelte van de software voor altijd. 

 

Dit model is een walhalla voor startende ondernemers;) Het geeft je namelijk de tools om jezelf tijd te besparen en processen te automatiseren, zodat jij door kan gaan met wat je het leukst vindt namelijk groeien met je business.

 

 

Het vinden van de juiste tools is een kwestie van experimenteren, kijk wat werkt en kijk wat niet werkt. Hierdoor weet je namelijk of iets de investering waard is of niet. Het risico wordt daardoor flink verlaagd.

 

Een paar goede tools om mee te starten zijn:

 

Pixabay – dit zijn gratis foto’s die je kan gebruiken op je website. 

Hatchful – Voor het maken van professionele logo’s.

Quickbooks online – het automatiseren van administratie.

 

4. Marketing activiteiten
Het opstarten van marketingactiviteiten is een lastige uitdaging voor startende ondernemers. Dit heeft te maken met enerzijds dat het nieuw is en anderzijds dat het geld kost zonder dat je weet wat het oplevert. Wanneer je veel budget hebt is dat ook geen garantie voor succes. Echter geeft het wel meer houvast.

 

Een onderzoek toont aan dat bedrijven die veel in marketing investeren gemiddeld een lagere omzet behalen dan bedrijven die geen marketing doen. De vuistregel voor starters zou moeten zijn dat er in het eerste jaar niet meer dan 8% van het totale budget besteed dient te worden aan marketing.

 

Wanneer je dan toch begint met marketing is het belangrijk dat je de volgende punten goed op orde hebt:

 

  • Bepaal het kanaal – Ga niet alle ballen tegelijk op tafel gooien maar kies bewust een kanaal en zorg dat je daar het maximale uithaalt. Wees daarin ook consistent omdat dit een van de belangrijkste factoren is om succesvol te worden.
  • Optimaliseer je website voor verkoop – De eerste seconden dat je website gezien wordt, is cruciaal voor de koopintentie van de klant. Mochten er in de eerste seconden al fouten ontstaan dan kan je ervan uitgaan dat je kans op succes zojuist drastisch verminderd is.
  • Bouw een mailinglijst op – Dit is cruciaal, het verkopen aan bestaande klanten is 50% makkelijker dan aan nieuwe klanten. Daarnaast kan je bij bestaande klanten veel dingen toetsen zoals kortingsactie, producten of interesses. Hierdoor heb je een betere indicatie of het gaat werken of niet als je het groter wilt uitrollen. 
  • Beloon trouwe klanten – Hierin geldt hetzelfde als het bovenstaande punt, het kost over het algemeen minder geld om aan bestaande klanten meer te verkopen dan een nieuwe klant te vinden. Gebruik die informatie. 
  • Maak gebruik van wederzijds promotie – Samenwerkingen zorgen ervoor dat je het publiek van een ander merk leent. Hierdoor kost het niets en krijgen jullie allebei een grote boost in exposure en waarschijnlijk ook sales. 
  • Zoek micro influencers – Deze lokale ‘celeberties’ zijn vaak goedkoper of doen aan promotie op basis van ruilbasis. Een makkelijke manier om snel aan meer klanten te komen.

5. Bepaal je verzend strategie
De kosten van verzending kunnen voor een ondernemer een lastig punt zijn. Producten versturen kost geld en jouw positie ten opzichte van grote merchants als bol.com zal altijd slechter zijn omdat zij veel betere afspraken hebben met leveranciers.

 

Het bieden van gratis verzending is voor een startende ondernemer niet wenselijk maar kan wel een goede strategie zijn om de verkoopkans te vergroten. 

Wanneer je een keuze wil maken omtrent de verzendkosten is het goed om de volgende punten in acht te nemen:

 

  • Wie betaalt de verzendkosten, de klant of de verkoper?
  • Verpak het product in algemene verpakkingen of bouw je aan je merkt en bestel je custom verpakkingen?
  • Ga je internationaal verzenden?
  • Ga je de pakketten verzekeren en volgen?

 

Deze antwoorden geven je een overzicht van de totale verzendkosten waarbij het belangrijk is dat je hier van te voren al goed over nagedacht hebt.

 

6. De belasting regels
Belasting is ten alle tijden een lastig onderwerp. Welke kosten zijn aftrekbaar, wanneer betaal je welke belasting en ga zo maar door. Wanneer dit fout gaat, kan dit een hoop boetes kosten. Zorg daarom dat je genoeg kennis hebt over deze markt of ga eens in gesprek met een expert.

 

Als startende ondernemer zijn er namelijk een hoop manieren om minder belasting te betalen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld bonnetjes. Alle kosten die voor werk gemaakt zijn, zoals die koffie voor onderweg, kunnen op jaarbasis best oplopen. Dit zijn allemaal zakelijke uitgaven die je af kan trekken. Bewaar dus alle bonnetjes en verwerk deze in de administratie. Een ander voordeel kan zijn je partner laten meewerken. Dit kan ook fiscale voordelen opleveren.

 

Het wordt aangeraden om een expert in te roepen voor het eerste jaar. Hierdoor kan je fiscaal gezien het maximale uit onderneming halen.

 

Hopelijk helpen deze 6 tips je als startende ondernemer om kosten te besparen en het geld te investeren in plekken waar je het beter kan gebruiken.

 

0
Winkelwagen