Black Friday own it!

Ieder jaar wint, het van origine Amerikaanse, Black Friday aan populariteit in Europa. Grote retailers spelen al langer in op de hype met grote kortingsacties, maar ook zelfstandige retailers lijken steeds meer mee te liften op het succes van de dag na Thanksgiving.

In tegenstelling tot Amerika, waar filmpjes van hysterische mensenmassa’s voor winkels geen uitzondering zijn, speelt Black Friday zich aan deze kant van de oceaan vooral af op het internet. In het weekend van Black Friday 2019 werd er online 275 miljoen omgezet. Hoe haal jij als retailer het meeste uit deze koopgekte – online én offline? We geven je drie tips.

1. Gebruik je data

De beste beslissingen zijn gebaseerd op data. Had je vorig jaar al een Black Friday promo? Analyseer hoeveel verkopen je hieruit hebt gehaald, en waar deze vandaan kwamen. Welke promo’s werkten het best, en waarom? Gebruik de gegevens van die rapporten om te ontdekken welke promo’s je dit jaar het beste kunt herhalen. Let bij het opstellen van nieuwe kortingsacties op de volgende dingen:

 

  • Wat waren je best verkochte producten?
  • Op welke dagen heb je vorig jaar – in deze periode – de hoogste omzet bereikt?
  • Hoeveel procent van de omzet komt van nieuwe klanten?
  • Wat was het rendement op je marketingcampagnes voor Black Friday en welke waren het meest effectief?

2. Bereid je marketing goed voor

Voor je webshop kun je tijdens deze periode je zoekwoorden en metagegevens specifieker instellen. Hierdoor kunnen jou potentiële bezoekers jouw onderneming als eerste tegenkomen in Google. Ook kun je een speciale Black Friday-pagina maken. Op die manier verbeter je de klantervaring, omdat jou klanten hierdoor alle aanbiedingen snel in één overzicht kunnen bekijken.

 

Voor zowel online als offline geldt dat het korte tijdsbestek waarin de korting geldt een gevoel van urgentie creëert bij consumenten. Versterk deze anticipatie bijvoorbeeld door je social media of een nieuwsbrief. Hierin kan je dan alle Black Friday-acties duidelijk communiceren met je volgers en samen aftellen naar het grote moment. Zodra het eenmaal zover is, heeft iedereen je nog steeds in gedachten, en zullen de klanten sneller jouw winkel of website bezoeken.

3. Geef goede kortingen op de juiste producten

Je bent waarschijnlijk niet de enige die kortingen aanbiedt op Black Friday. Competitief korting geven betekent natuurlijk niet dat je jezelf moet laten leegroven, maar het kan lonen om creatief na te denken over het type kortingsactie dat je opzet.

 

Onderscheid jezelf van andere ondernemers door naast een – misschien iets minder hoge – korting ook gratis verzending, een bijzondere geschenkverpakking, of een ander gratis extraatje aan te bieden. Denk na over de langere termijn en geef klanten iets waardoor deze in de toekomst weer bij je terugkomen (bijvoorbeeld 20% korting op de eerstvolgende aankoop). Heb je voorraad waar je moeilijk vanaf komt? Bundel deze met een ander artikel en biedt de bundel aan met korting.

Door op tijd te beginnen met de voorbereiding op Black Friday kun je zowel online als offline je omzet flink verhogen. Hopelijk heb je iets aan deze tips succes met Black Friday 2020.

 

PS Vergeet je niet van ons cadeau gebruik te maken.

0
Winkelwagen