De kracht van een geweldige contactpagina!

De startende ondernemer - Wat ben je trots op je website die af is. Uiterste zorg verleent aan alle belangrijke pagina’s. De producten zien er top uit, je homepage sluit perfect aan op je doelgroep en alles lijkt in orde

Tot het moment dat een potentiële klant een vraag heeft. Zij zal hiervoor op zoek moeten naar een mogelijkheid waarop zij contact met je kan opnemen. De klant gaat op zoek naar de contactpagina en wat blijkt? Een kale pagina zonder duidelijk telefoonnummer en met alleen een email adres. Weg is het fijne vertrouwde gevoel dat de klant eerst ervaarde. Dit heeft voornamelijk te maken met de onderschatting van de kracht van de contactpagina door startende ondernemer. Dit zijn make-it or break-it momenten van de candidate journey. We gaan daarom ook dieper in op hoe de contactpagina jouw website en sales kan versterken.

 

Waarom je veel aandacht wil geven aan je contactpagina

 

Het is enorm belangrijk dat je het vertrouwen van de klant hebt, offline maar online nog veel meer. Nieuwe klanten zullen sneller geneigd zijn iets bij je te kopen als ze je merk vertrouwen. Voor bestaande klanten heeft vertrouwen het effect dat ze sneller de keuze maken om nog een aankoop te doen. Het is namelijk makkelijker na een positieve ervaring om opnieuw een aankoop te doen dan wanneer je een partij nog niet kent. 

 

Het creëren van vertrouwen kan op meerdere manieren. Het is enorm belangrijk om een zo laag mogelijke drempel hiervoor te creëren. Daarnaast moet je ook benaderbaar lijken. Het is net als wanneer je bij een nieuwe groep mensen komt. Als jij de persoon bent die met iedereen een praatje maakt en makkelijk benaderbaar bent. Dan zullen mensen sneller een fijn gevoel bij je hebben en kan je ze makkelijker overtuigen. Online geld hetzelfde, wanneer je kan aantonen dat er echt een mens achter de webshop zit, zorgt dat voor vertrouwen.

Wanneer je website gebruik maakt van een contactformulier geeft dit klanten het gevoel dat er naar ze geluisterd wordt. Dit kan zijn omdat de klachten die zij hebben opgevolgd worden of omdat ze feedback willen geven over hun bestelling. Hoe makkelijker de manier van contact zoeken, hoe groter de kans dat de klant overgaat tot een aankoop. Wanneer er fouten zijn is dat ook niet erg, dat is menselijk. Het is echter wel van belang dat jij benaderbaar bent wanneer er een fout gemaakt wordt.

 

Als laatste is bijvoorbeeld een chatbot ook een laagdrempelige manier om in contact te komen met je doelgroep. Wanneer zij op het punt staan om een aankoop te doen maar ze hebben nog twijfels over bepaalde details van een product dan is dit het moment om ze te overtuigen. Ze nemen contact op, en in plaats van dat ze de aankoop uitstellen zorg jij ervoor dat ze vandaag nog een keuze maken.

Waaraan moet een goede contactpagina voldoen?

 

Een contactpagina kan meerdere doelen dienen. Zo kan het je voorzien van contact informatie maar ook van informatie over de organisatie. Veel bedrijven kiezen ervoor om hun contactpagina’s op te splitsen in bijvoorbeeld een ‘over ons’ en een contactpagina. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen, is wie gaat de contact pagina gebruiken? Op basis daarvan bepaal je welke functies je op de contactpagina wil plaatsen.

 

De functies die een contactpagina onder andere kan vervullen is:

 

  • Klantenservice – De belangrijkste, hier help je klanten bij het oplossen van hun problemen. Deze problemen kunnen zich op alle mogelijke vlakken voordoen en aan jou de taak om het op te lossen. 
  • Public relations – Mochten mensen contact willen opnemen met je organisatie dan kan je op de contactpagina aangeven wie hier de meest geschikte persoon voor is. Dit maakt het makkelijker om direct met de juiste mensen in contact te komen.
  • Verkoop – Zie je contactpagina ook echt als een extra verkoopkanaal. Het is de manier om met klanten in contact te komen en ze te overtuigen om van een zoeker een koper te maken. 
  • HR – De contactpagina kan ook gebruikt worden om eventuele vacatures op te plaatsen. Mocht je organisatie willen groeien dan zal je vacatures moeten uitzetten. De contactpagina is een laagdrempelige plek waar dit kan. 

 

Al met al moet de contactpagina vooral de plek zijn waar verschillende type bezoekers de juiste weg in slaan naar de volgende stap in hun vraag. Als je weet wat voor bezoeker de contact pagina bezoekt dan kun je de inhoud daarop aanpassen.

De juiste contactmogelijkheden

 

Als je als organisatie bang bent dat het toevoegen van een contact pagina betekent dat je overspoeld wordt met mails en telefoons, laat mij die angst dan wegnemen. In de praktijk valt dit reuze mee voor kleine bedrijven. Wanneer de volumes toenemen zal je in de praktijk zien dat er ook meer gebeld wordt naar de support.

 

 

Je kan je contactpagina wel zo optimaliseren dat de meest gestelde vragen als eerst beantwoordt worden voordat ze direct met je gaan bellen. Het makkelijkste voorbeeld is een blok of pagina toevoegen met de meest gestelde vragen, ook wel de FAQ. Via een FAQ kunnen potentiële kandidaten snel zelf het antwoord zoeken voor hun vragen. Dit in tegenstelling tot het sturen van een mail of bellen. Het beantwoorden van een mail of bellen met een klant kost tijd. Tuurlijk afhankelijk van de vraag, maar hier kan je dus al de meest voorkomende vragen via de website beantwoorden.

 

Het kenmerk van een goede contactpagina is om klanten te ondersteunen bij het vinden van het antwoord. Contact opnemen is dan het laatste redmiddel. 

 

 

We geven je graag vijf kenmerken van een goede contactpagina

 

1. Vindbaarheid van de contactpagina

 

Het is enorm belangrijk om je contactpagina makkelijk vindbaar te maken. Niemand vind het leuk als dit proces te lang duurt. De beste plekken om een link naar je contactpagina te plaatsen zijn in de header en in de footer van je website. Intuïtief gaan klanten automatisch op deze plekken kijken om bij de contactpagina te komen. Dit zijn namelijk de plekken waar elk bedrijf de links plaats. 

 

2. Zorg voor een warm en toegankelijk gevoel op je contactpagina

 

Als potentiële klanten op jou contactpagina komen, dan is het belangrijk dat ze het gevoel krijgen dat hun vragen gehoord worden op een positieve manier. In de praktijk zie je dat contactpagina’s vaak zakelijk en niet uitnodigend zijn. Dit creëert een extra barrière waarbij klanten dus ontmoedigd worden om een aankoop te doen. 

 

Begin dan ook het liefst je contact pagina met een positieve zin:

‘Heb je vragen waar je zelf niet uitkomt? Geen probleem wij helpen je graag!’

‘Tussen 9 en 5 zullen wij er alles aan doen om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, heb je dus een vraag schroom dan niet om het te vragen. Daar zijn we voor!’

 

3. Vermeld de relevantie contact informatie

 

Contactpagina’s hebben vaak een standaardformulier waarop informatie ingevuld kan worden om contact met het bedrijf op te nemen. 

 

Dit formulier is vaak standaard geïntegreerd in website systemen als wordpress en shopify. Het is echter enorm belangrijk om andere manieren van contact hier ook te vermelden. Althans als je deze aanbiedt. Heb je dus een chatbot, facebook messenger, telefoonnummer of een fysiek adres waar iemand heen kan, vermeld dit allemaal op de contactpagina. Sommige bedrijven kiezen er ook voor om nog hun btw en kvk nummers op de contactpagina te plaatsen. Dit kan extra vertrouwen opwekken, omdat je laat zien dat je een legitiem bedrijf bent. 

 

Andere belangrijke punten die je kan plaatsen op je contactpagina zijn:

 

  • De locatie via Google maps
  • De openingstijden
  • Een e-mailadres voor grote bestellingen

4. De juiste call to action

 

Je contactpagina kan je grootste uitstap pagina worden als je niet nog een call to action op de pagina plaats. Dit heeft te maken met het feit dat niet iedere bezoeker van de contactpagina ook daadwerkelijk contact gaat opnemen. Doet de persoon dit niet dan wil je hem of haar wel faciliteren een andere handeling te doen. Je kan daarom een call to action maken waarmee je deze persoon bijvoorbeeld naar jouw aanbiedingen stuurt. Of een link naar de sociale media.

 

Plaats je call to action wel altijd onderaan de pagina, je wil ze namelijk niet afleiden van het hoofddoel namelijk contact opnemen. 

 

5. Gebruik de tone of voice die je overal gebruikt 

 

Als je communiceert op je website op een zakelijke manier kies er dan ook voor om dit door te zetten op de contactpagina. Ben je heel vrolijk in je tekst maak je contact pagina dan ook vrolijk. Inconsistentie is dodelijk omdat het een gevoel geeft van een barrière. 

 

Het creëren van een duidelijke communicatiestijl zorgt ervoor dat er geen afwijkend gevoel opkomt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat klanten sneller contact met je op durven nemen. 

 

Klantenservice is goud waard

Wanneer klanten op een laagdrempelige manier contact met je op kunnen nemen is dat goud waard. Zodra je met je klanten praat krijg je een cadeau, feedback. Feedback is namelijk geen aanval maar juist de ideale manier om te zien waar de pijnpunten in je bedrijf zitten. Dit zijn meestal punten die jij zelf nooit zal zien. Bij klanten wordt theorie namelijk praktijk. Zij weten exact wat er aan de hand is. Daarom is het cruciaal om het zo makkelijk mogelijk te maken om contact met je op te laten nemen. Je creëert vertrouwen en krijgt tips om je website beter te maken.

 

Een saaie of ingewikkelde contactpagina voegt niets toe aan je webshop en zorgt er zelfs voor dat jou website slechter gaat presteren. Maak het dus makkelijk, duidelijk en open. Zo zorg je ervoor dat iedereen contact met je op wil nemen, en jij kan dan van iedereen klanten maken!

 

0
Winkelwagen