De marketing mix

Welke vier factoren zijn het belangrijkste in je marketingstrategie?

Marketing voor je onderneming - Als startende ondernemer komt er veel op je af. Een van de onderdelen is marketing. Waar moet je beginnen? Dit is een veel gestelde vraag. Een goed startpunt is de marketing mix. Deze tool/model helpt je met het creëren van concrete handvatten om in vier stappen een marketingstrategie op te zetten.

De Marketing Mix

 

De marketing mix is is bedacht in 1960 door Edmund Mccarthy. Echter was er een persoon, namelijk Philip Kotler, die de marketing mix echt op de kaart heeft gezet.

 

Door de invloed van Philip Kotler is de marketingmix één van de meest gebruikte methodes om een marketingstrategie te bedenken.

 

De 4 P’s van de marketing mix

De vier onderdelen waaruit de marketing mix bestaat zijn:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

 

Omdat het model uit vier onderdelen bestaat die allemaal met de letter P beginnen wordt het model ook wel het 4 P’s model genoemd.

 

De vier onderdelen van het model hebben een wisselwerking met elkaar. Ze zijn niet los van elkaar te gebruiken. Wanneer je namelijk aan één van de vier onderdelen werkt zal dit automatisch effect hebben op de andere. Wanneer bijvoorbeeld een fysieke winkel omgeschakeld wordt naar een webshop, verandert dus je plaats van je product. Hiermee krijg je met een ander soort concurrenten te maken en zal je misschien meer moeten doen aan promotie.

 

Een aanpassing kan er dus voor zorgen dat je hele marketingmix anders ingevuld dient te worden.

Hoe bepaal je de marketing mix?

Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk dat je wel inzicht hebt in je huidige organisatie. Hierbij doelen we op het feit dat je inzicht moet hebben in je sterke en zwakke punten. Maar ook dat je moet weten waar de kansen en bedreigingen zijn in de huidige markt.

 

Dit onderzoek doe je door middel van de SWOT-analyse. Hierover hebben wij een andere blog geschreven. 

 

Om het kort samen te vatten, bij een SWOT-analyse kijk je naar de cultuur en identiteit van je bedrijf waardoor je sterk in de markt staat. Maar kijk je ook naar trends in de markt waar jij eventueel voordeel uit kan halen of waar bedreigingen liggen. 

 

Het invullen van de marketingmix (vul hiervoor eerste de SWOT-analyse in)

We kennen de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van je bedrijf. Dan is het nu tijd om aan de knoppen te draaien. Hoe ga je de instrumenten Product, Prijs, Plaats en Promotie gebruiken voor het invullen van de marketing mix?

Product

 

Het startpunt van de marketing mix is hetzelfde als het startpunt van je bedrijf, namelijk je product. Dit kan zowel een fysiek product zijn of een online product zoals een training. Wanneer we praten over het product in de marketing mix zie je dat deze ook nog eens onderverdeeld kan worden in drie onderdelen. 

 

  1. Het fysieke product: Het tastbare gedeelte van je product (materiaal, vormgeving en afmetingen). 
  2. Het kernproduct: De voordelen die het product levert. In andere woorden wat levert jouw product op voor de klant. Een training levert bijvoorbeeld informatie hoe hij bepaalde taken efficiënter kan doen, of hoe je skill leert waardoor je geen extern iemand
  3.  3.Het uitgebreide product: Dit gaat over de niet tastbare meerwaarde die jouw product lever. Dit zijn zaken als garantie of            dienstverlening. Wanneer jij aangeeft dat vandaag bestelde producten morgen in huis zijn, dan is dat meerwaarde leveren. 

     

    hoeft in te huren. Een winterjas kan ook een voorbeeld zijn waardoor de klant niet onderkoeld kan raken als zij buiten loopt.

 

We geven je natuurlijk graag wat tips om duidelijker voor jezelf te formuleren wat de producten voor jou betekenen. 

 

  • Welke service wil je verlenen?
  • Welke behoefte vervult jouw product voor de klant?
  • Hoe ziet de verpakking eruit?
  • Welke extra diensten bied je aan?

 

Prijs

 

De tweede P van de marketing mix staat voor prijs. Het is belangrijk dat je goed nadenkt welke prijs je hanteert omdat juist dit het verschil kan gaan maken voor hoe je de markt betreedt. Om de prijs van je producten te bepalen kan je gebruik maken van één van de drie volgende strategieën. 

 

Tevens hebben we een aparte blog gemaakt die volledig gaat over het bepalen van je verkoopprijs, deze vind je hier.

De prijs baseren op de gemaakte kosten

De meest voor de hand liggende manier om jou verkoopprijs te bepalen, is door te kijken naar wat het jou gekost heeft om het te produceren en bij de klant te krijgen. Hier denk je aan materiaal kosten, uren die gemaakt zijn en de verzendkosten. Deze strategie is veruit het populairste om te gebruiken. Juist omdat je exact de gewenste winstmarge kan bepalen. Doordat je zelf je winst percentage berekent, weet je zeker dat je geen verlies draait op je producten. Het grootste nadeel van deze strategie is dat er niet gekeken wordt naar de markt. Want zeg nou zelf, als jij een product aanbiedt voor €50,- en de concurrent hetzelfde product voor €30,- dan wordt het moeilijker verkopen. 

 

De prijs op basis van je concurrentie

Deze strategie is juist het tegenovergestelde van de strategie op basis van kosten. Je kijkt hier niet naar je eigen winstmarge maar gaat kijken wat je concurrenten doen. Op basis hiervan ga je kijken met welke competitieve prijs jij de markt gaat betreden. Doordat je scherp op de markt let, weet je zeker dat jou product niet duurder is dan die van je concurrenten. Hierdoor zullen potentiële klanten niet op basis van prijs bij je weggaan. Het grootste gevaar bij deze strategie is dat je ten opzichte van de vorige methode juist niet kijk naar welke kosten je maakt. Dit zou in de praktijk kunnen inhouden dat je verlies maakt per verkocht product.

 

De prijs opbouwen naar basis van waarde

Bij deze strategie kijk je naar wat klanten overhebben om jou product te kopen. Hierbij moet je de vraag stellen: Wat zou een klant bereid zijn om te betalen voor mijn product? De makkelijkste manier om hierachter te komen is door dit aan mensen te vragen. Let wel op, wanneer je dit vraagt aan bekende kunnen ze het gunnen en de prijs hoger zetten dan dat ze zelf zouden willen betalen. Wanneer je weet wat de prijs is moet je dit ook kunnen rechtvaardigen. Ben je bijvoorbeeld duurder dan je concurrenten dan hoeft dat niet altijd erg te zijn. Maar dit zul je wel moeten compenseren door de kwaliteit van het merk of de service.

 

Wat als laatste nog belangrijk is om te onthouden, is dat je bij prijs niet alleen nadenkt over de daadwerkelijke prijs. Maar ook dat je goed na gaat denken over de opties die je met je prijs hebt. Belangrijk om bijvoorbeeld te bedenken is: Ga je om te beginnen je prijs lager houden om nieuwe klanten te werven? Ga je gebruik maken van kortingen of andere opties? Is het mogelijk om je product in termijnen te betalen?

Plaats

 

Een van de makkelijkere P’s in de marketingmix is de P van Plaats. Hierin ga je namelijk kijken naar waar wordt jouw product verkocht. Hierin kan je keuzes maken tussen offline en online, waarbij je online kan kijken naar marketplaces of je eigen webshop. Als je een offline verkoop plaats hebt, wat voor winkel wordt het dan? Het is belangrijk om bij deze P ook zeker te kijken naar distributie. Andere vragen die je bij deze P naar voren kan laten komen zijn:

 

  • Waar produceer je jouw product?
  • Waar sla je jouw voorraad op?
  • Hoe komen jouw producten bij de klanten terecht?

 

Promotie


De laatste P in de marketingmix staat voor Promotie. We hebben het gehad over het product, de prijs en de plaats. Deze heb je allemaal gedefinieerd. Het nadeel van nieuwe producten is echter vaak dat ze onbekend zijn. Bij een bestaand product kan dit betekenen dat de klant niet weet dat ze het bij jou kunnen kopen. Of wanneer het om een nieuwe versie van het product gaat, weet de klant nog niet waarom zij het product überhaupt zou willen. 

 

Om je product bekender te maken moet je gebruik maken van promotie. De keuzes die je hierin moet maken zijn:

 

 

  • Hoe en waar maak je reclame?
  • Welke sociale media kanalen ga je gebruiken?
  • Wat doe je aan klanten management?
  • Waarmee kan je gaan samenwerken?
  • Wat wil je uitstralen?

 

Door te weten wat je wil uitstralen en waar je dit wil gaan doen, kan je een goed beeld geven aan je potentiële klanten waarom zij bij jou moeten gaan kopen.

 

Hopelijk kan je aan de hand van deze informatie weer duidelijke stappen zetten om jou onderneming vooruit te helpen. Mocht je nog specifieke vragen hebben omtrent marketing voor jou nieuwe of bestaande onderneming? Bekijk dan eens één van onze andere marketing gerelateerde blogs.

 

0
Winkelwagen