Een keurmerk voor je webshop, net dat beetje extra

Hoe creëer je betrouwbaarheid online?

Marketing voor je onderneming - Het internet is enorm groot met een oneindig aantal aan aanbieders van artikelen. Doordat het aantal aanbieders enorm is, is het belangrijk om te laten zien dat je een betrouwbare partner bent om mee in zee te gaan. Want net als in de echte wereld zullen er altijd rotte appels tussen zitten.

Hierdoor weten de consumenten niet meer welke online aanbieder ze wel en niet kunnen vertrouwen. Het hebben van een keurmerk zorgt ervoor dat je aantoont dat je een betrouwbare partner bent omdat je ‘gekeurd’ bent door de organisatie die het label verstrekt. Er zijn echter meerdere aanbieders van keurmerken en bepaalde voorwaarde waar je aan moet voldoen. Hieronder gaan we dieper in op de mogelijkheden.

 

Waarom een webwinkel keurmerk?

 

Uit onderzoek is gebleken dat in de afgelopen 5 jaar het aantal webshops in Nederland is gegroeid met 75%. Het oprichten van een webshop is tegenwoordig zo makkelijk dat veel mensen wel een poging willen wagen. Dit houdt in dat veel mensen het gewoon proberen en het vaak onderschatten. Het gevolg hiervan is dat webshops onbetrouwbaar worden. Dit uit zich in geen voorraad hebben die verstuurt kan worden, geen tot weining klantenservice en het niet naleven van de wetgeving omtrent online verkopen.

 

Doordat kleinere partijen sneller als onbetrouwbaar worden gezien door de bovengenoemde redenen wordt er sneller besteld bij bijvoorbeeld een coolblue. De consument weet namelijk dat als zij hier besteld dat het dan goed zit. Het word snel geleverd en service staat als een huis.

 

Voor kleine webshops is het belangrijk dat ze datzelfde effect gaan creëren en één van de middelen hiervoor is een webwinkelkeur. Het is namelijk een blijk van vertrouwen aan de consument. Het keurmerk moet er namelijk voor zorgen dat nieuwe klanten jou als betrouwbaar gaan zien. Het kan ook nog eens onderscheidend vermogen creëren ten opzichte van de concurrent. Het laatste voordeel is namelijk dat zowel voor jou als verkopende partij en mij als kopende partij je verzekerd bent van bemiddeling van een beslissende partij. Het keurmerk weet namelijk alles over wet- en regelgeving en is verplicht hierbij te assisteren bij een geschil tussen klant en verkoper.

Welke aanbieders van keurmerken zijn er?

 

Niet alleen het aantal webshops is exponentieel gegroeid in de afgelopen jaren. Keurmerken zijn dat ook. In Nederland mag namelijk iedereen een keurmerk beginnen als je dat wilt. Wegens deze wildgroei gaan we ons richten op de grootste drie: Webwinkelkeur, Webshop keurmerk en Thuiswinkel waarborg. 

 

Elke van deze partijen heeft ze eigen voor en nadelen, bekijk dus goed wat het beste in jouw straatje past om het maximale te bereiken.

Webwinkel keurmerk

 

Een van de grootste keurmerken van Nederland is Webwinkelkeur. Wat je misschien niet verwacht is dat dit ook een van de jongste merken is om een keurmerk aan te bieden. Met meer dan 8.300 aangesloten webshops is het een veilige keuze en een herkenbaar keurmerk voor consumenten. Deze populariteit danken ze waarschijnlijk aan hun twee grootste voordelen: Volledige shopify integratie waardoor het makkelijk te koppelen is met een van de bekendste webshop hosting platformen. Als voorbeeld kan je kijken naar visgraatmeubilair.com Ten tweede is de prijs die start vanaf slechts €8,95 per maand. Hiermee heb je toegang tot de maandelijkse 15 automatische reviews en wil je upgrade naar meer dan betaal je slechts €12,95 voor het plus pakket of €19,95 voor het pro pakket.

 

Wat onderscheid webwinkel keurmerk van de concurrenten? Het bedrijf is van origine een software bedrijf en dus geen juridische partij. Deze software partij heeft de mogelijkheid verwerkt om reviews die staan op Facebook, Google of andere plekken te importeren in je webwinkelkeur pagina.

 

Hoe krijg je dit keurmerk?

Door naar de website te gaan en een review aan te vragen. Hierna gaan ze kijken of je aan alle voorwaardes voldoet om met het systeem te mogen werken. Wanneer dit niet het geval is krijg je de feedback netjes teruggestuurd. Deze dien je te verwerken waarna je opnieuw een verzoek indient. Wanneer je bent goedgekeurd kan je daarna gebruik maken van alle mogelijkheden in het systeem.

 

Webshop keurmerk

 

Dit is na Webwinkelkeur een andere betaalbare optie. Met enkele duizenden geregistreerde klanten is het ook een betrouwbare partij om mee samen te werken.

 

Net als bij Webwinkelkeur is de toegankelijk prijs een van de redenen dat dit bedrijf zoveel in gebruik wordt genomen. Voor €16,25 per maand heb jij recht om dit keurmerk te gebruiken. Het voordeel ten opzichte van webwinkelkeur is dat je hiermee onbeperkt gratis review verzoeken kan sturen waarbij je ook toegang krijgt tot het reviewsysteem van webshopkeur.

 

Een van de grootste voordelen bij deze partij is dat wanneer er een negatieve review wordt geplaatst je de kans krijgt om dit met de klant uit te praten voordat de review geplaatst wordt. 

 

Kom je erbij een geschil niet uit? Dan krijg je van webshop keurmerk gratis juridisch advies van juridische afdeling van het bedrijf. Daarnaast is het bedrijf aangesloten bij de SGC wat betekent dat ze erkend worden door de consumentenbond wat een autoriteit is in Nederland. 

 

Om dit keurmerk te krijgen die je ook hier het aanmeldformulier in te vullen. Mocht je aan bepaalde punten niet voldoen dan krijg je hier feedback op en dien je dat aan te passen waarna je het logo mag gebruiken.

Thuiswinkel waarborg

 

Ken je thuiswinkel.org, de vereniging die opkomt voor de belangen van e commerce in de Nederlandse en europese politiek. Veel grote webwinkels zijn aangesloten om precies deze reden bij Thuiswinkel. Zij gebruiken de organisatie als invloed om de wet en regelgeving te beïnvloeden. Als kleine ondernemer heb je misschien niet zoveel effect maar als vereniging kun je veel meer voor elkaar krijgen. 

Dit keurmerk heeft, omdat het gebruikt wordt door de ‘grote jongens’ in het speelveld, het voordeel dat het een herkenbaar keurmerk is. Het nadeel van Thuiswinkel is dat het van origine meer een belangenvereniging is, dit zorgt ervoor dat ze geen eigen review systeem hebben. Hiervoor werken ze samen met een grote internaioanel review partij genaamt Kiyoh. Je betaald voor 250 verzoeken dan ook €12,50 per maand.

 

Het allergrootste nadeel van dit merk is dat echt een stuk duurder is, je betaald €75,- aanmeldkosten en daarna jaarlijk €345,- voor hun certificering. 

 

Als laatste betaal je contributie op basis van de grote van je organisatie. Haal je een omzet van €50.000 per jaar dan betaal je jaarlijks nog eens  €150,- extra.

 

Ook hier start het aanvragen bij het invullen van het aanmeldformulier. Echter waar het bij de andere twee partijen slechts enkele uren/dagen duurt voordat je feedback krijgt en goedgekeurd wordt, is het voor deze partij gemiddeld 4 tot 6 weken.

 

Wat is het voordeel van een geschillencommissie?

 

Van de drie keurmerken zijn er twee (Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg) aangesloten bij geschillencommissie SGC. Deze kan uitspraak doen als er sprake is van een geschil tussen de webwinkel en consument, en is een alternatief voor een rechtszaak. De uitspraak van de SGC is bindend. Beide partijen moeten zich hieraan houden. 

De SGC is de oudste en bekendste organisatie als het gaat om geschillen en deze reputatie kan zeker een voordeel zijn. Zo werkt de Consumentenbond bijvoorbeeld samen met de SGC. Keurmerken die hierbij zijn aangesloten zijn daarom erkend door de Consumentenbond. Het is wel zo dat de SGC uitspraken doet over veel meer geschillen – bijvoorbeeld ook bij aannemers – waardoor de organisatie niet specifiek is ingericht op online geschillen. De behandeling van een geschil is voor een webwinkel daarom relatief duur. Ook vinden er bijvoorbeeld offline zittingen plaats. 

Waar Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg kiezen voor de SGC, heeft WebwinkelKeur zich aangesloten bij het moderne alternatief DigiDispuut, een jongere geschillencommissie die zich echt specifiek richt op online geschillen. Hierdoor vinden zittingen dus ook online plaats.

Dit kan een nadeel zijn voor de consument als zij graag offline hun verhaal willen doen, maar de vraag is in hoeverre de consument hierover nadenkt als ze een aankoop doen. Voor jou als ondernemer is het waarschijnlijk juist fijn dat geschillen online afgehandeld worden.

Voor welk keurmerk moet je gaan?

 

Zoals je gelezen hebt heeft elk keurmerk z’n eigen voor- en nadelen. Dit houd in dat je vooral moet kijken waar je toekomst ligt en welke van de keurmerken daarop het meeste aansluit. Shopify Stores komen het makkelijkste uit de voeten met Webwinkelkeur maar wil je echter aangesloten zijn bij een bindende geschillencommissie kan je beter kiezen voor Webwinkel keurmerk. Kies dus vooral waar je jezelf goed bij voelt want er is geen goed of fout.  

 

0
Winkelwagen