Paasactie 27-3 tm 29-3: Nu Gratis Verzending vanaf €120 ex BTW.
 

Email marketing voor je organisatie

Marketing voor je onderneming - Het hebben van loyale klanten is essentieel voor je bedrijf. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het 5 tot 7 maal makkelijker (goedkoper) is om te verkopen aan bestaande klanten dan aan nieuwe.

De voornaamste reden hiervoor is dat bestaande klanten weten wat ze verwachten en dat maakt het doen van een aankoop makkelijker. Nieuwe klanten moeten nog ervaren hoe je winkel/webshop in elkaar zit, waardoor de instap barrière moeilijker is. De makkelijkste manier om bestaande klanten te bereiken is via email marketing. In deze uitleg gaan we verder in hoe je dit op kan zetten en hoe je dit slim kan inzetten.

 

De eerste stap is doelen stellen

Op het moment dat je doelen stelt weet je waar je naartoe werkt en kan je meetbaar maken of wat je wil bereiken ook echt werk. Voor het versturen van mails naar je klanten kan je meerdere doelen stellen. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • Ik wil mijn klant informeren – Hiervoor kijk je naar de open rate van je emails
  • Ik wil mijn klant iets verkopen – Hiervoor kijk je naar het aantal transacties na een mail
  • Ik wil mijn klant naar de website sturen voor een verrassing- Hiervoor kijk je naar het klikpercentage

Per mail kan er dus ook een ander doel aan hangen. Wanneer je er doelen aanhangt kan je beter streven naar verbetering. Op den duur kom je er steeds meer achter wat goed is voor je business.

De tweede stap is om te kijken naar email software

Er zijn een heleboel email software partijen op de markt zowel betaald als gratis en iedere software heeft z’n eigen voor- en nadelen. Om voor jezelf te beginnen met e mailmarketing is het belangrijk dat je een paar factoren afweegt die een rol kunnen spelen. Hieronder zal ik ze opsplitsen in beginner en ervaren.

 

Beginner

  • Gebruiksvriendelijk zijn
  • Goede support
  • Segmentatie toevoegen (versturen naar een specifiek deel van je klantenbestand)
  • Huisstijl toevoegen
  • Makkelijk overzicht van je resultaten

Gevorderde

  • Biedt het integratie mogelijkheden met je webshop software
  • Mogelijkheid tot a/b testen
  • Enquestes invoegen

Voor beginners is het belangrijk dat de software niet te duur is en makkelijk in gebruik. De beste voorbeelden hiervan mailchimp en sendinblue. Deze software zijn voor starters de beste gratis oplossingen. Voor de gevorderde is een betaalde versie van sendinblue of mail blue een goede aanbeveling

De derde stap is het daadwerkelijk verkrijgen van emails

Het verkrijgen van email adressen is natuurlijk essentieel voor email marketing. Het belangrijkste hierbij is dat klanten hun e mailadres uit zichzelf geven. Het gebruiken van gekochte e mailadressen is niet toegestaan in Nederland en daarbij ook niet wenselijk. Dit kan namelijk een negatieve associatie aan je bedrijf geven.

Hoe kan je dan daadwerkelijk emailadressen verkrijgen? Ik zal dat opsplitsen in fysiek en online.

 

Fysiek 

(TIP* vraag alleen e mailadressen aan klanten die een aankoop gaan doen of hebben gedaan)

  • Bij betaling aangeven dat ze x% korting krijgen wanneer ze lid worden van je bedrijf
  • Vragen na aankoop of ze hun e mail willen achterlaten zodat je ze een verrassing kan sturen
  • Vragen of ze in het vervolg op de hoogte gehouden willen worden van acties en nieuwe collecties.

Online 

  • Maak gebruik van een aanmeldmogelijkheid op je website. Door bij het afrekenen slechts een vinkje te plaatsen met ‘’maak een account aan voor de volgende voordelen’’, kan je iemand overtuigen om member te worden.
  • Gebruik een pop-up op je website. Door een pop up attendeer je website bezoeker op een actieve manier om lid te worden van je bedrijf.

Het verzorgen van een zo laagdrempelig mogelijke manier om lid te worden met voldoende voordelen is een reden om klanten te worden bij een organisatie.

De laatste stap is het daadwerkelijk maken en verzenden van je email 

Binnen je email marketing software is het belangrijk dat je duidelijke doelgroepen afbakent in je software. Je hebt namelijk verschillende klanten (bijvoorbeeld wekelijkse en maandelijkse shoppers) deze zal je ook op andere manieren moeten bereiken. De een ziet graag wekelijk nieuwe collecties de ander maandelijks. Door goed hierop in te spelen, onderhoud je elke relatie op de meest optimale manier. 

Wanneer je een doelgroep hebt geselecteerd voor je email ga je aan de slag met de daadwerkelijke mail. Uit onderzoek is gebleken dat email marketing het beste werkt met korte mails. Consumenten kunnen tot wel 100+ mails per dag krijgen. Om daar tussenuit te springen is het belangrijk dat je twee dingen heel goed doet. Een een goede onderwerpregel. Wanneer deze ertussen uitspringt is de kans het grootste dat je mail gelezen word. Daarnaast is het belangrijk dat je in je mail direct naar je doel gaat. Consumenten zitten niet te wachten op een lang verhaal, als je dus producten wil aanprijzen laat deze direct zien. De consument beslist binnen elke seconden of het interessant genoeg is om door te klikken. 

 

De daadwerkelijk mail dient gemaakt te worden in je huisstijl, zodat de consument herkent vanuit welk bedrijf de mail komt. Deze consistentie in uitstraling zorgt ervoor dat het vertrouwen dat jij hebt opgebouwd ook wordt gevoeld in je e mailadres.

 

Als afronding wil ik graag een rekenvoorbeeld met je delen waarom starten met e mailmarketing verstandig is. In ecommerce is het gemiddeld conversiepercetnage van emails 20% dit betekent dat als jij 100 mensen op je e maillijst hebt en dus een mail verstuurt met leuke aanbiedingen gemiddeld 5 mensen dit kopen. 5 keer de gemiddelde orderwaarde €25 is dat toch €125,- omzet. Stel dat je dit elke maand doet is dat op jaarbasis €1500,- Ondertussen zal je mailinglijst wel groeien en kan je resultaat alleen maar beter worden. 

 

Hopelijk snap jij nu hoe je e mailmarketing kan toepassen. Het is het ideale kanaal omdat je bestaande klanten te onderhouden en te attenderen van ontwikkelingen.  

 

0
Winkelwagen