Paasactie 27-3 tm 29-3: Nu Gratis Verzending vanaf €120 ex BTW.
 

Facebook winkel: Het perfecte extra verkoopkanaal

Marketing voor je onderneming - Je hebt een winkel en bent eigenlijk wel toe aan meer verkopen. Makkelijker gezegd dan gedaan zou je verwachten, maar niets is minder waar. Er is namelijk een plek met meerdere miljoenen potentiële kopers waar jij in makkelijk je producten kan plaatsen en eventueel verkopen! Deze plek heet de Facebook Winkel, het is de ideale etalage voor je winkel. Het kost je niets, je kan er zoveel producten in kwijt als je wilt en de mogelijkheid bestaat dat honderden dan wel duizenden bezoekers jouw producten zien. In deze blog zal ik je meenemen in 6 stappen hoe je eenvoudig zo'n winkel opzet en gebruikt.

Beginnen bij het begin

 

Waar vind je de Facebook Winkel? Op jouw bedrijfspagina heb je verschillende tabbladen met bijvoorbeeld berichten en evenementen. Hier kan je een tabblad toevoegen die toestaat dat je jouw kleding tentoonstelt en verkoopt op Facebook. Het is dus de ideale locatie om je klanten te bereiken. Daarnaast is het belangrijkste dat het geheel gratis in gebruik is. Sinds kort is er ook nog een extra functie toegevoegd waarbij gebruikers betalen via facebook zodat ze het platform niet af hoeven om hun aankoop af te ronden.

Stap 1: Het zichtbaar maken van het tabblad winkel op je Facebookpagina. Ga naar de pagina instellingen en ga aan de linkerkant naar het tabblad dat heet sjablonen en tabbladen. Hierin open zich een lijst met alles wat je zichtbaar kan maken op Facebook. Hierop staat ook het tabblad shoppen. Als je deze aanklikt wordt het tabblad zichtbaar aan de voorkant. Als je het nog niet wist hier kan je door op de zes puntjes te klikken onderdelen verschuiven op je Facebook pagina. Heeft shoppen dus de voorkeur dan zorg dan dat deze als een van de eerste getoond wordt.

Refresh de pagina en nu kan je bij het knopje meer shop kiezen. Zie de onderstaande afbeelding

De volgende stap is om op de knop te klikken die je meeneemt in het proces voor het instellen van je Facebook winkel.

Stap 3: Het kiezen van de plek waar conversies worden afgerond.

Dit is een van je belangrijkste stappen je kan hier namelijk instellen op welke manier je wilt de klanten hun bestelling afronden. Ik zal per onderdeel kort de voor-en nadelen benoemen.

Je website: Het voordeel van je website is dat alle data inzichtelijk is voor je mits je alles goed hebt ingesteld. Je kan dan bijvoorbeeld de data achterhalen over de persoon die een aankoop doet en waar deze vandaan komt. Mocht je andere vormen van adverteren gebruiken dan kan je de doelgroep ook retargeten. Wanneer je kiest voor deze methode moet je wel zorgen dat je een goed converterende website hebt. Heb je dit niet kijk waar het mis gaat en probeer dat te verbeteren.

Via betalen op Facebook: Deze manier is de weg van de minste weerstand. De bezoeker hoeft niet van het platform af en hoeft dus niet te ‘wennen’ aan een nieuwe site. Mits een creditcard staat gekoppeld, is de klant in staat om een aankoop in enkele seconden te doen. Het is dus een kwestie van gemak. Het nadeel van deze manier is dat er enerzijds extra werk bij komt kijken voor de retailer die soms handmatig de order door moet zetten. Anderzijds kom je niks te weten over je doelgroep. Ben je een starter dan zou ik deze manier aanraden.
Helaas is het nog niet mogelijk om deze manier in Nederland toe te passen omdat je verplicht een Amerikaanse bankrekening nodig hebt. Mocht dit veranderen in de toekomst dan zou ik zeker deze manier implementeren.

De laatste methode is aan de hand van een privé bericht: Als verkoper krijg je dit bericht waarin staat dat iemand geïnteresseerd is en of je contact wilt opnemen voor de verkoop. Dit is interessant voor een business to business partijen zoals een groothandel waarbij contact hoger in het vaandel staat dan verkoop. Dit is minder interessant voor business to consumer verkopen.

Het voorbeeld gaat verder voor verkoop via Webshop.
Kies het bedrijf waar je een winkel voor wilt maken, en ga verder met stap 4: Het toevoegen van accountgegevens, en zichtbaarheid kiezen.

Bij de laatste stap ‘’artikelen toevoegen’’ wordt gevraagd om je catalogus een naam te geven. Je catalogus wordt een verzameling producten die aan je webshop toegevoegd. Je kan dit opsplitsen in verschillende onderdelen. Een catalogus voor shirt en broeken bijvoorbeeld of je doet alles in een catalogus. Wanneer je een groot bedrijf of groothandel bent +250 producten, wordt het opsplitsen misschien interessant. Zit het aantal producten daaronder dan zou ik je adviseren om een catalogus met alle producten te doen.
TADAAAAAAAA

Je winkel is klaar, of laten we het anders zeggen er klaar voor. Dat is niet helemaal waar omdat een winkel eerst nog goedkeuring van Facebook moet krijgen om te verkopen. Dit neemt maximaal 14 dagen in beslag. Dit betekent echter niet dat je nu stil moet gaan zitten. Nu wordt het tijd voor stap 5, het toevoegen van producten aan je winkel.

Ga naar catalogus en druk op producten toevoegen. Hier verschijnen weer drie mogelijkheden om producten aan je webwinkel toe te voegen. Ik zal kort weer de voor-en nadelen van alle punten toelichten waarna we handmatig een product gaan uploadde. 

Handmatig is de meest tijdsintensieve manier en niet aan te raden wanneer je meer dan 10 producten hebt. Bij deze manier krijg je je een duidelijk in te vullen stappenplan met naam, beschrijving en het unieke ID(SKU) van jouw product. Daarnaast kan je de verkoopprijs invullen en een url naar je website toevoegen. De meest arbeidsintensieve manier maar je bent wel 100% op de hoogte van alle gegevens die erin staan.

Upload in bulk is de meest gebruikte manier en het minst foutgevoelige. Hierbij lever je een feed (een url waar alle producten geordend staan) aan in Facebook die alle producten dan netjes toevoegt aan je catalogus. Dit is de beste manier voor producten met meer dan 15 producten omdat het minder arbeidsintensief is en het automatisch update.

De laatste manier is aan de hand van de Facebook pixel. Dit is een stukje code die je op je website plaatst die eigenlijk alles ‘meet’. Van de gegevens van je bezoekers tot aan de producten die erop staan. Het gebruik van de pixel als import voor producten is foutgevoelig en vaak niet compleet. Het is de minst aan te raden manier omdat het moeilijk controleren is en vaak niet je volledige assortiment opneemt in je catalogus.

Stap 6: Bekijk het resultaat

Daar staat je product inclusief prijs, voorraad en status. En nu is de beurt aan jou! Volg dit stappenplan en zet jouw eerste producten nu al online voor meer vertoningen en meer verkopen in de toekomst!

0
Winkelwagen