Guerilla marketing: kleine prijs met een groot bereik!
De beste manier om aandacht te krijgen? Originaliteit. Het creëren van een echt originele marketingcampagne is echter een hele uitdaging. Je krijgt als consument namelijk zoveel marketing uitingen te zien dat deze behoorlijk opdringerig over kunnen komen. Daarnaast is het laten maken van een goede reclame die ook nog eens opvalt peper duur. Echter is er een andere mogelijkheid: Gebruik maken van Guerilla marketing!
Deze vorm van marketing zal je vast wel eens voorbij hebben zien komen, het berust namelijk op het ‘wauw-effect’. Je wilt namelijk door een unieke actie de aandacht trekken ook bij mensen die zich niet identificeren met jou product of dienst.
Wat is guerilla marketing?
De term guerilla is een die zijn oorsprong vindt in militaire wereld. Het werd namelijk gebruikt om tegenstanders op onconventionele manieren te verzwakken. Wanneer je deze term in marketing gebruikt betekent het eigenlijk een enorm bereik genereren op een unieke manier. Je gaat dus buiten de veilige gebaande paden maar probeert iets unieks.
Guerilla marketing is van nature niet bedoeld om de consument te amuseren. Zoals elke andere marketingtactiek probeert deze methode een reactie uit te lokken bij de doelgroep en hen aan te zetten tot actie: overgaan tot aankoop.
De kracht van Guerilla marketing
Stel je gaat met de auto via altijd dezelfde route naar je werk. Als je tijdens deze route langs een reclamebord komt zal deze de eerste keer opvallen maar de komende weken daarna niet. Wanneer de boodschap veranderd is zal hij weer een keer op vallen en daarna vergeet je het weer. Dit heeft te maken met het feit dat alles wat afwijkt van het alledaagse onze aandacht trekt. Humor is een van de sterkste principes hierin.
Het doel van reclame maken is namelijk niet om slechts even in beeld te komen, maar om permanent (onbewust) aanwezig te zijn in het hoofd van de consument. En daarbij moet natuurlijk het merk onthouden worden om de conversie zo hoog mogelijk te houden. Wanneer een reclame leuk genoeg is, zal deze ook worden gedeeld, waardoor het bereik nog groter wordt. Vooral met online marketing kan gemakkelijk een groot publiek worden bereikt: via social media kan een grappige of goede reclamecampagne zich razendsnel duizenden keren verspreiden.
Een goed voorbeeld is deze video van the Fun Theory. Met sociaal experimenten onderzoeken ze of je gedrag kan veranderen door het leuk te maken. In dit voorbeeld zie je de Piano Stairs, hierin proberen ze gebruikers bij de metro vaker de trap te laten nemen in plaats van de roltrap.
Wanneer je een effectieve reclame wilt maken, helpt het dus om de gebaande paden te verlaten. Het kan goed werken om een offensieve, creatieve en unieke reclame in te zetten. Een guerilla reclame heeft dit allemaal. Wanneer je uiteindelijk een actie hebt opgezet waarbij zelfs diegene die zich niet voor het product interesseren zich toch aangesproken voelen, weet je dat jouw missie is geslaagd.
Welke ondernemer droomt er nu niet van guerilla marketing? Deze onconventionele manier om met een laag budget reclame te maken? En waarmee je met weinig inspanning een onvergetelijk wauw-effect creëert. Je raakt er nog een groot publiek mee ook. Was het maar zo simpel als het lijkt. Er zitten namelijk ook factoren aan vast, waar je rekening mee moet houden.
De risico’s van guerilla marketing
Het klinkt natuurlijk prachtig maar er zijn ook zeker risico’s waarmee rekening gehouden dient te worden, omdat je namelijk de grenzen opzoekt kan zo’n campagne ook averechts werken. Daarom is het belangrijk dat je de onderstaande punten in je achterhoofd houd.
- Het overschrijden van grenzen
Omdat je probeert een andere snaar te raken bij consumenten kan het zijn dat dit een schrik effect of wauw effect oproept. Echter wanneer de consument het als extremer ervaart kan je ook een grens overgaan van wat hij of zij als toelaatbaar ziet. Hierin krijg je te maken met boze consumenten wat je merk kan aantasten. Hoewel negatieve publiciteit ook publiciteit is, wil je niet de verkeerde indruk achterlaten bij potentiële klanten.
- Ondoordachte tactiek
Het is belangrijk dat de actie past bij jouw bedrijf, je portfolio en de doelgroep. Als het idee gemaakt origineel is zonder dat het jouw doelgroep aanspreekt, kan het snel gênant worden. Hiermee schrik je bestaande klanten af, die zich niet meer verbonden voelen met het merk.
- Overtredingen
Natuurlijk dient een guerilla campagne zo ongewoon mogelijk te zijn. Let er dan wel op waar de grens ligt zowel online als in de openbare ruimte. Niet alles is zomaar toegestaan. Zorg er dus voor dat je vooraf goed op de hoogte bent van de juridische situatie. Lees je in bij bijvoorbeeld de Stichting Reclame Code en bekijk per gemeente waar je actief bent welke regels gelden.
Om al deze risico’s zo goed mogelijk te vermijden, is het belangrijk om alle mogelijke scenario’s van jouw guerilla marketing campagne te doorlopen. Zorg dat je op de hoogte bent van de potentiële gevarenpunten en bedenk van tevoren de mogelijke scenario’s met een goede oplossing. Guerilla marketing is dus eigenlijk als spelen met vuur: wanneer de campagne eenmaal is gestart, kan hij niet meer worden gestopt.
Welke type guerilla zijn er
Wildposting
Dit is een van de bekendste soorten en wordt genereert doordat er posters of stickers op zoveel mogelijk plekken in de stad gehangen worden. Denk bijvoorbeeld aan lantaarnpalen of stoplichten. Deze laatste is vaak het effectiefste omdat het de consument verplicht om te stoppen en dus de sticker te lezen.
Voertuigreclame
Je kent waarschijnlijk de beroemde red bull auto wel. Die gemaakt is met een prachtig blikje redbull op de achterkant. Het belangrijkste met voertuigreclame is dat het gaat om hoe de auto eruit ziet. Een poster aan de zijkant van een vrachtwagen valt hier dus niet onder.
Product placement
Deze tactiek wordt ook wel ‘sluikreclame’ genoemd. Bij product placement is de reclame vermomd of eigenlijk ingepakt, zodat deze exposure in eerste instantie niet wordt gezien als reclame. Hierbij worden producten en merken vaak gepromoot in bijvoorbeeld films en series, zonder dat het voor het publiek duidelijk is, dat het om de reclame van een merk gaat.
Projectie
Het beroemde bat signaal van batman dat geschenen wordt op de wolken is een prachtig voorbeeld om gebruik te maken van projectie. Het werkt echter ook door op een ludieke manier op bijvoorbeeld de zijkant van een huis een bijzondere boodschap te plaatsen.
Street branding
Dit valt in lijn met wild posting maar wordt vaker gemaakt op drukke plekken en is vaak groter. Hiermee creëer je door middel van graffiti een unieke kunstwerk dat de nadruk legt op jou product of dienst.
In 10 stappen naar een succesvolle guerilla campagne
Een guerilla reclame is niet alleen een leuk idee. Er zijn diverse stappen die je moet zetten, totdat je daadwerkelijk tot een succesvolle reclamecampagne bent gekomen. Met deze tien stappen kun jij aan de slag voor jouw eigen guerilla campagne.
- Zet je merk goed weg
- Bepaal je doelgroep
- Bepaal doelstellingen
- Bereid je site of webshop goed voor
- Stel je (beperkte) budget duidelijk op
- Schakel expertise in
- Plan alles goed
- Ken de regels
- Stop op tijd
- Analyseer de actie
- Vóórdat je begint met guerilla marketing, dien je eerst je merk goed op orde te hebben. Alles even nakijken is geen overbodige luxe.
- Het is belangrijk om vooraf duidelijk te hebben wie je ermee wilt bereiken. Wat zijn de persoonskenmerken van jouw publiek? Waar liggen de interesse? In het ideale geval voer je een doelgroepanalyse uit.
- Net als bij een gewone marketingcampagne, is bij een succesvolle guerilla campagne de volgende belangrijke factor het duidelijk in kaart brengen van je doel. Wat wil je met de guerilla actie bereiken? Bepaal doelstellingen.
- Zorg ervoor dat ook jouw webshop op orde is en extra traffic goed aankan. Het zou natuurlijk jammer zijn wanneer de campagne een succes wordt, en jouw webshop er door een overmaat aan bezoekers uitligt. Dan loop je een hele hoop omzet mis en kun je het succes wel afschrijven. Win met je webshop het vertrouwen van de consument. Er zal vast een aantal bezoekers zijn, dat jou nog niet kent en door de ludieke guerilla actie wellicht twijfelt aan jouw merk.
- Bij guerilla marketing is vaak het budget een belangrijke factor. Deze vorm van reclame maken hoeft zoals eerder besproken niet duur te zijn. Maar wanneer je beschikt over een klein potje, zijn de kosten natuurlijk belangrijk. Met een klein budget zijn sommige tactieken al bij voorbaat uitgesloten. Denk eraan dat ook het personeel een belangrijke rol speelt voor je budget. Laat je de actie uitvoeren door jouw eigen personeel, dat je dan voor andere werkzaamheden moet missen. Of huur je een extern team in met de kosten van dien? Een andere budget factor om rekening mee te houden is de kosten van apparatuur. Voor sommige acties is apparatuur of gereedschap nodig en daarmee ook nog personeel om de middelen correct te bedienen.
- Vervolgens is het tijd om na te denken over een goed idee. Dit kun je doen met jouw team, maar het is slim om hier een gespecialiseerd reclamebureau voor in te schakelen. Zij zijn expert op dit gebied. Ga je toch zelf aan de slag, dien je na het vinden van een idee zelf nog een realiteitscheck doen. Is het financieel haalbaar? Past het bij jouw bedrijf? Past het in de huidige tijd? Bekijk het idee dus van alle kanten, zodat er geen gevoeligheden worden gekwetst en je niet onbetrouwbaar en belachelijk overkomt.
- Om ervoor te zorgen dat jouw actie helemaal goed gaat, is het belangrijk de juiste planning en strategie in te zetten. Stel deze zorgvuldig op en denk ook aan de risico’s en hoe je eventuele problemen die door de guerilla reclame ontstaan op kunt lossen.
- Houdt ook in gedachte dat de algemene regel is dat er veel dingen in het openbaar niet zijn toegestaan. Reclame mag alleen tegen betaling en op aangewezen plekken worden aangebracht. Voor al het andere heb je een vergunning nodig. Zoek dit goed uit en regel dit.
- Je wilt de ‘schwung’ er natuurlijk goed inhouden: elk grappig idee wordt saai wanneer je het de hele tijd voor ogen hebt. En guerilla marketing dient natuurlijk fris en origineel te zijn. Daarom is het verstandig om een tijdschema op te stellen waarin het einde van de actie precies is vastgelegd. Bedenk een paar “hooks” die het onderwerp op gezette tijden nieuw leven inblazen, zodat het op ieders lippen blijft liggen. Maar stop vóórdat iedereen er flauw van wordt.
- En tot slot: meet of de campagne ook echt werkt. Is de verkoop daadwerkelijk toegenomen? Heb je meer likes op social media? Als je het goed hebt gedaan, zal je de doelstellingen die je van tevoren hebt gezet hebben behaald.
Het wauw-effect in een notendop
Je weet nu dus precies hoe je de aandacht van je doelgroep trekt op onconventionele manieren. Belangrijke onderwerpen om niet te vergeten zijn de risico’s die hiermee gepaard gaan, de ondoordachtheid van de actie en hoe specifieker de campagne gericht is op je doelgroep hoe groter de kans dat hij viraal gaat.
De doelgroep wordt bij guerilla reclame niet direct in de watten gelegd. Dit klinkt in eerste instantie misschien een beetje raar. Maar wanneer je een guerilla reclame in gedachte neemt, zul je ervaren dat hier inderdaad vaak drastische maatregelen in voorkomen. Tactieken in guerilla marketing choqueren, kunnen bang maken, leedvermaak veroorzaken, taboes doorbreken of de spot drijven.
Deze bijzondere, creatieve, afwijkende reclame methode blijft daarom ook vaak in het geheugen van de consument hangen. Het vergt zeker lef om met guerilla marketing aan de slag te gaan. Denk hier dus goed over na voordat je ermee begint. En als je het doet, doe het dan goed. Want vergeet niet: ongewoon betekent niet alleen opvallen, maar ook onthouden worden.