Paasactie 27-3 tm 29-3: Nu Gratis Verzending vanaf €120 ex BTW.
 

Het belang van een content planning

Marketing voor je onderneming - Sociale media is voor veel ondernemers van belang voor het bereiken van hun doelgroep. Het bouwen aan je online following is dan ook een van de manieren om aan het succes van je bedrijf te werken. Het is echter lastig om dat consistent te doen vanwege het ‘’ondernemers bestaan’’.

Het zal er snel bij in vliegen omdat andere bedrijfsactiviteiten vaak van groter belang zijn op een gegeven moment. Om consistentie te creëren maak je gebruik van een content planning. Wanneer je aan de slag gaat met een content planning zorg je er namelijk voor dat je doelgroep altijd weet wanneer je gaat posten. Voor loyale volgers is dit belangrijk omdat ze je post anticiperen. Voor reguliere volgers is het fijn dat er actief omgegegaan wordt met het account.

 

Wat is een content planning?

Voor we gaan kijken hoe je een content planning moet maken zal je eerst moeten weten wat een content planning is. Simpel gezegd is het een planning die jou vertelt wanneer je content maakt en plaatst. Dit wordt op overzichtelijke manier weergegeven zodat je het er altijd makkelijk bij kan pakken. Een goede content planning zorgt dus voor structuur in je content uitingen naar de buitenwereld over alle kanalen en vormen. 

 

De goedkoopste manier om een content planning te maken is om dit via excel te doen. Door kolommen te maken op basis van de velden die er zijn (komen aanbod in het volgende hoofdstuk) zal je een overzichtelijke weergaven krijgen van al je komende posts.

Naast excel bestaan er ook een hoop tools zoals: Trello, Loomly en sprout social die je kunnen helpen bij het opzetten van een consistente content agenda. Deze tools bieden vaak een gratis testversie aan, dus probeer het zeker uit maar een excel werkt net zo goed.  

 

Een content planning maken

Voor het maken van een content planning zijn maar twee eigenschappen nodig: planning en structuur. Dit klinkt misschien makkelijk maar vergt voor sommige ondernemers al veel. Geen dag is hetzelfde en dat maakt het soms lastig om een vaste planning aan te houden. Dit is echter slechts de eerste stap in het proces van een content planning. 

 

Voor het maken van een content planning is het belangrijk welke informatie je erin wilt verwerken. Ik geef je wat houvast als het gaat om wat er minimaal in moet. 

 

  • De datum van publicatie.
  • Het tijdstip van publicatie.
  • Welk kanaal of medium hoort bij welke content.
  • De contentvorm (foto,video).
  • Het contenttype (how to bogs, humorinhaker).
  • De verantwoordelijke.
  • De status.

Dit kan je eventueel nog uitbreiden met speciale onderdelen als:

  • SEO keyword
  • Boodschap
  • Call to action
  • Voor welke doelgroep

 

En ga zo maar door. Je kan het zo uitgebreid mogelijk maken als je zelf wil. Onthou wel dat less is more. Wanneer je teveel informatie meegeeft ga je vastlopen in het creatieproces.   

 

Het daadwerkelijke schema kan je gewoon maken in excel. Hieronder een voorbeeld

 

Je kan dit dus aanvullen met alle informatie die jij handig vind. 

 

Automatiseren van processen 

Zo’n planning is leuk maar het maakt het nog makkelijker als het proces geautomatiseerd wordt zodat wanneer jij de post gemaakt hebt je er niet meer over na hoeft te denken. Dit doe je door middel van het maken tools die hiervoor gespecialiseerd zijn. Ik zal hieronder drie gratis tools benoemen die jou helpen bij het automatiseren van je content. 

 

  1. Plannable – Deze makkelijk te gebruiken tool installeer je op je telefoon waarna je de koppeling maakt met je sociale media pagina’s. Deze tool is erg intuïtieve gebouwd wat betekent dat het erg makkelijk in gebruik is. De nadelen aan deze tool zijn dat er geen analytische data wordt meegegeven en dat je Instagram wel kan plannen maar niet ingepland kan publiceren. Je krijgt een notificatie waarna je hem met een tik alsnog wel publiceert. 
  2. Hootsuite – In deze tool kan je content maken, plannen en publiceren. De gratis versie is echter erg beperkt waardoor je maar 50 post vooruit kan plannen. Is dit voor jou als organisatie voldoende dan kan je met deze tool maximaal gemak creëren voor jezelf.
  3. Facebook studio voor makers – Als je alleen gebruik maakt van Instagram en Facebook is deze tool ideal. In deze tool kan je post plannen en maken, daarnaast is er een grote support basis voor als je vragen hebt. 

 

Alle drie de tools doen wat je ervan verwacht. Het is vooral belangrijk dat je kijkt naar wat je zelf fijn vindt werken. 

Alle voordelen van een contentplanning op een rij

 

1. Het bespaart je tijd

Dit klinkt misschien gek maar door van te voren alles op een rijtje te zetten hoef je niet op elk minuut van de dag bezig te zijn content maken. Dit geef je ook nog eens rust in je hoofd omdat je ook geen geforceerde berichten hoeft te maken omdat het alweer een tijdje geleden is geweest dat je voor het laatste gecommuniceerd heb met je doelgroep.

 

2. Je gemoedsrust komt weer terug

Doordat je een planning hebt hoef je deze dag niet meer te denken aan of je nog iets moet plaatsen. Als je een week vooruit werkt geef je jezelf nog meer rust omdat je letterlijk je deze week er niet meer over na hoeft te denken.

3. Consistentie in je social

Omdat je met een content planning vooruit denkt zorg je ervoor dat al je social post in dezelfde stijl gemaakt kunnen worden. Door consistentie in je vormgeving te creëren laat je zien dat je een professional bent. 

 

4. Je werkt vooruit

Met een planning werk je vooruit. Je hoeft nooit meer ala minuut een post te creëren want alles wordt een bepaalde tijd van te voren gemaakt. 

 

5. Feestdagen worden niet meer vergeten

Doordat je vooruit werk zie je alle belangrijke dagen al aankomen. Doordat je dit tijdig weet kan je er leuke inhakers op maken waardoor je bedrijf weer een uplift krijgt. 

 

6. Het zorgt voor inspiratie

Schrijf alle ideeën die je hebt op. Mocht je op een moment komen dat je even niet meer weet wat je zou moeten posten, dan kan je altijd terug kijken om jezelf weer te voorzien van creativiteit.

 

7. Evaluatie moment 

Doordat je consistent aan het posten bent wordt er consistent data opgehaald. Deze data biedt je weer inzichten op welke tijden je het beste kan posten, welk type post het beste werken en welke content de meeste interactie creëert. Door hier scherp op te zijn zal jouw content steeds beter gaan aansluiten op de behoefte van je doelgroep. 

0
Winkelwagen