Hoe bouw je een eigen merk?

De ideale handleiding

De startende ondernemer - Het bouwen van een merk is een flinke uitdaging. Dat begint al bij stap 1 namelijk; welk gevoel wil je creëren bij mensen? Sluit dat gevoel wel aan bij wat mijn doelgroep zoekt? Wanneer je dus over een merk nadenkt, zijn er honderd en één vragen die je te binnen kunnen schieten. Wij gaan je helpen door je richting te geven en in duidelijke stappen uit te leggen waaraan je moet denken als je een merk wilt bouwen.

Wat houdt een merk eigenlijk in? 

 

Een merk is alles wat komt kijken bij wat een bedrijf oproept. Dit zijn tastbare onderdelen zoals een naam en logo. Maar ook het gevoel dat mensen krijgen wanneer ze jouw naam horen. Een merk is eigenlijk te vergelijken met een mens. Elk is uniek door onder andere zijn eigen visie, handelingen en communicatie. Deze eigenschappen die mensen hebben kan je ombuigen tot waardes van een merk zoals lettertype, kleuren, logo’s en reputatie. 

 

Om een merk te bouwen moet je consistent werken aan wat je uit wil dragen en moet je dit laten doordringen in alle facetten binnen een bedrijf. Elk persoon en afdeling moet voelen wat de waardes van het bedrijf zijn en dit ten alle tijden zo goed mogelijk proberen te waarborgen.

Wat heb je nodig om een merk te bouwen?

 

Wij gaan een merk bouwen in 7 stappen.

  • Onderzoek het doelpubliek
  • Kies je persoonlijkheid
  • Kies een naam
  • Bedenk een slogan
  • Kies je kleuren/lettertype
  • Ontwerp je logo
  • Voer het door

 

Doe onderzoek naar je doelpubliek

Het belangrijkste bij het maken van een merk is, wie ga je bereiken? Dit moet ten alle tijde het uitgangspunt zijn, omdat dit de mensen zijn die je merk moeten ervaren. Daarnaast is het ook belangrijk dat je onderscheidend vermogen hebt. Het is daarom slim om te bekijken wat jouw concurrenten al uitvoeren als merk.

 

Wanneer je onderzoek gaat doen (de makkelijkste manier is door websites en sociale media te bekijken en reviews te lezen), is het belangrijk dat je op de volgende drie punten je vastbijt: 

 

  1. Hoe praten je potentiële klanten en waar praten ze over?
  2. Welke klanten zijn het makkelijkst te overtuigen van jouw product?
  3. Wie zijn de bekendste concurrenten?

Het is slim om hier de tijd voor te nemen, omdat het je op den duur veel tijd kan besparen. Je bepaalt hier namelijk het begin van je merk. Weet dat een merk niet in beton gegoten is. Hiermee bedoelen we dat je het altijd in de loop van de jaren bij kan schaffen.

Kies je persoonlijkheid 
Net als in het echte leven kan je nooit iedereen tegelijk helpen. Het is daarom van essentieel belang dat je de focus legt op een doelgroep die aansluit bij de persoonlijkheid van je bedrijf. Alle andere onderdelen binnen een bedrijf moeten dan ook geladen worden met de persoonlijkheid die jij meegeeft. 

 

Om een persoonlijkheid te creëren is het belangrijk dat je weet waarvoor je staat. Een goede oefening hierin is om jezelf in twee zinnen proberen uit te leggen waarvoor jouw merk staat. Dit is niet een tekst om naar buiten te dragen, maar geeft jou houvast en reflectie materiaal als je verder aan je bedrijf bouwt. 

 

Jouw waardepropositie is datgene waarmee je concurreert, neem het dus niet te licht op.

 

Een andere goede oefening om de persoonlijkheid van je bedrijf te bepalen zijn bijvoeglijke naamwoorden. Verzin maximaal 5 bijvoeglijke naamwoorden die centraal staan in de persoonlijkheid van je merk. Ben jij dus een luxe en stijlvol bedrijf of meer natuurlijk en ruig? 

Kies een naam
Een naam is veelzeggend over je bedrijf en dient niet onderschat te worden. Het klinkt misschien makkelijk om een naam te verzinnen maar een naam is zoveel meer. Een naam geeft je bedrijf persoonlijkheid en op den duur reputatie. Een slecht gekozen naam zou je in de toekomst dan ook zeker tegen kunnen werken. 

 

Als startende ondernemer is de naam ook één van de grootste keuzes die je kan maken, die invloed heeft op logo, marketing en domein.

 

Je wilt het liefst een bedrijfsnaam die moeilijk te imiteren is en die niet snel verward wordt met een ander bedrijf. Als je meerdere producten of diensten aanbiedt kies dan ook geen naam die maar op één product aansluit. 

 

Een paar goede top voor het verzinnen van je bedrijfsnaam, zijn:

 

Verzin een woord, zoals Pepsi.

Plaats een ongerelateerd woord in een nieuw kader, zoals Apple voor computers.

Gebruik een suggestief woord of een metafoor, zoals Buffer.

Gebruik een letterlijke omschrijving (pas op: eenvoudig te imiteren), zoals De Kleinste Soepfabriek.

Verander een woord door letters weg te laten of toe te voegen of een Latijnse uitgang te gebruiken, zoals Tumblr (Tumbler) of Activia.

Maak een acroniem (afkorting) van een langere naam, zoals HBO (Home Box Office).

Combineer twee woorden: Pinterest (pin + interest) of Snapple (snappy + apple).

Bedenk je slogan

In de tijden dat merken elkaar opvolgen als vliegen, is een pakkende slogan een goede manier om jezelf net iets anders te profileren in de markt. Een slogan is ook multi-inzetbaar, denk maar aan je sociale media of visitekaartjes.

 

Een slogan is ook niet definitief je kan hem wanneer je bedrijf groeit altijd aanpassen op je nieuwe missie en visie. Een goede slogan is kort, pakkend en maakt indruk.

 

Een manier om je slogan vorm te geven is:

 

  • Vertel wat jouw product of dienst uniek maakt. Douwe Egberts koffie, lekkere koffie.
  • Maak er een metafoor van. Redbull: Redbull geeft je vleugels!
  • Neem de houding van je klanten over. Nike: Just do it.
  • Speel met verwachtingen. WC-eend: Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
  • Laat het rijmen. Brood van ’t Stoepje, dat eet je niet, dat snoep je!
  • Omschrijf het letterlijk. 

Hoe gaat je merk eruit zien?

 

Wanneer je weet hoe je bedrijf heet en wat je uit wil dragen, is het tijd om je visuele merk vorm te geven door middel van kleuren en typografie. 

 

Kleuren

Kleuren bepalen niet alleen hoe je merk er omtrent vormgeving uitziet het geeft ook een bepaald gevoel mee. Kleuren psychologie bestaat al langer en online kun je er goede infographics over vinden. 

 

Kleuren zoals wit en groen worden eerder geassocieerd met rust en balans. Terwijl oranje en geel veel meer warm en druk zijn. Wees dus erg bedachtzaam in welke kleuren je wil associëren met je merk.

Houdt wel altijd rekening met de leesbaarheid van teksten door middel van de achtergrondkleuren. Wit en zwart zijn dan ook een must om te gebruiken in je huisstijl.

Lettertypes

Een lettertype zorgt ervoor dat jij constant je eigenwaardes bewaakt. Het is een aanvulling op je kleuren en geeft onderscheidend vermogen. De belangrijkste stelregel is dat je maximaal twee lettertypes kiest. Één voor kopjes en één voor body.

 

Google fonts is een goede plek om te zoeken naar lettertypes die je eventueel kan gebruiken voor je website.

Ontwerp je logo
Als je nadenkt over het bouwen van je merk, is het ontwerpen van een bedrijfslogo waarschijnlijk één van de eerste dingen die in je opkomen. En terecht: je logo is tenslotte het ‘gezicht’ van je onderneming en zal bijna overal waar je merk bestaat, te zien zijn.

 

In het ideale geval is je logo uniek en herkenbaar en werkt het ook goed als je het uitvergroot of juist verkleint (iets wat nog wel eens over het hoofd wordt gezien).

 

Denk hierbij aan alle situaties waarvoor je merklogo ingezet moet worden, van je website tot je Facebook-profielfoto en zelfs als favicon (dat zijn die kleine pagina-icoontjes in de openstaande tabbladen van je browser).

 

Een tekstlogo dat je gebruikt als Instagram-avatar zal bijvoorbeeld nauwelijks leesbaar zijn. Om je leven makkelijker te maken kun je een vierkante versie van je logo maken waarin je een grafisch element (een symbool) verwerkt dat ook op klein formaat herkenbaar blijft.

 

Als nieuwe kleine onderneming die aan het experimenteren is met een logo, hoef je geen symbool te verkiezen boven een woordmerk als je het gevoel hebt dat ze allebei essentieel zijn voor het uitdragen van je merk. Met een combinatie logo voeg je de voordelen gewoon samen! Zo kun je eenvoudiger voldoen aan de voorwaarde dat het formaat van je logo aangepast moet kunnen worden. En kun je tegelijk je merknaam in de spotlights plaatsen.

 

Voer het door

Het doorvoeren van je merk is essentieel om succesvol te zijn. Het consistent uitdragen van je boodschap zorgt er namelijk voor dat dat je vertrouwen opwekt. Uit onderzoek is gebleken dat vertrouwen de nummer één reden is om een aankoop te doen. Wanneer je iets niet vertrouwt zal je daar ook nooit kopen. Dit is ook één van de belangrijkste redenen waarom een ‘over ons’ pagina zo belangrijk is. Hier vertel je potentiële kandidaten namelijk waarom jij te vertrouwen bent. Je legt je merk uit en waar het voor staat. Door je brand story te delen zorg je ervoor dat klanten dus met een gerustgesteld gevoel een aankoop bij je kunnen doen. En dit geldt niet alleen voor de ‘over ons’ plek dit gevoel laat voelen. Het hele bedrijf zorgt ervoor dat jij een statement wordt in de markt. 

 

Als laatste

Het maken van een merk is iets wat nooit ophoudt en ook iets wat niet 100% vaststaat. Je werkt ten alle tijden aan je merk maar je bedrijf groeit ook. Het is belangrijk om te beseffen dat je merk meegroeit. Daarnaast moet je ook beseffen dat wat jij uitdraagt niet altijd geïnterpreteerd zal worden zoals jij het wilt. Je kan klanten namelijk alleen maar de goede hoek insturen. Door bijvoorbeeld jezelf voor te dragen zoals er gedefinieerd is in je merk. Het gaat erom dat jij je best ervoor doet en wanneer je dat doet zal het altijd goed komen.

0
Winkelwagen