Paasactie 27-3 tm 29-3: Nu Gratis Verzending vanaf €120 ex BTW.
 

Hoe schrijf je de beste productomschrijvingen?

Marketing voor je onderneming - Hoewel je het misschien niet doorhebt is de productomschrijving de marketingtekst bij je product. Het is één van de belangrijkste redenen waarom klanten bij jou een aankoop doen. Het doel van de productomschrijving is altijd om de klant te voorzien van de juiste informatie omtrent de voordelen en eigenschappen van het product. Deze moeten de potentiële klant direct overtuigen waarom zij het product zouden willen hebben.

De grootste fout die ondernemers, marketeers en zelf sommige copywriters nog maken is dat ze schrijven wat het product is en niet waarvoor het een uitkomst biedt. Nu denk je misschien wat is daar fout aan, als ik het product omschrijf dan weet de potentiële klant toch wat het is? Klopt. Echter is dat een gemiste kans want een goede productomschrijving maakt bezoekers enthousiast over je product in plaats van op te sommen wat het is.

 

Om je te helpen betere product omschrijvingen te maken, leggen we hieronder negen tips uit. Hiermee kan je van bezoekers klanten maken.

 

  • Schrijf voor je ideale klant

 

Als je een productomschrijving maakt die iedereen moet pleasen kom je eigenlijk nooit echt ver. Je verhaal gaat dan vaak saai worden omdat inleven een stuk moeilijker wordt. 

 

Als je een goede productomschrijving maakt moet je altijd direct de doelgroep aanspreken. In plaats van dat je opsomt wat er aan de hand is probeer je een conversatie te vertellen. Het mag best wat speelser om mensen enthousiast te krijgen. 

 

 

Voorbeeld 

Slecht: Deze zaklamp met 10 ampère zorgt ervoor dat jij altijd zicht hebt in de donker. De zaklamp is ook nog instelbaar in kleur. 

Goed: Wanneer jij in het donker loopt en niets ziet, pak jij je zaklamp uit je zak waardoor je weer zicht krijgt tot wel 100m. Niet alleen saai wit licht maar door middel van de speciale led lamp kan je in wel 10 verschillende kleuren schijnen. Zo wordt jouw nachtwandeling echt een feestje!

 

Je merkt meteen welke tekst je enthousiaster zou moeten maken. Juist omdat deze voor de doelgroep wordt geschreven. Als je dus een productbeschrijving maakt, denk dan wie is de ideale klant en waar houdt deze van? Wat voor humor vinden ze leuk, of juist geen humor. Welke woorden zitten er in hun dagelijks taalgebruik. Wat voor vragen stellen ze?

 

Om het realistischer te maken kan je een rollenspel met jezelf houden ;). Bedenk wat je zou zeggen wanneer de ideale klant zich aan jou toonbank zou bevinden. Welke woorden en toon zou je gebruiken? Je product beschrijving moet namelijk voelen als een fijn gesprek waarop positief gereageerd wordt. 

 

  • Focus op de voordelen 

 

Je bent vaak dag en nacht met je bedrijf, website en producten bezig. Jij weet hierdoor exact wat de kenmerken en eigenschappen zijn van je producten. 

 

Je potentiële kandidaten zijn vaak minder of eigenlijk niet geïnteresseerd in alle details van je product. Wat zij wel willen weten is welke winst zij behalen door het product te gebruiken. Je moet je aandacht dus vooral zetten op de voordelen van de kenmerken en niet de kenmerken zelf. Deze moeten wel ergens benoemt worden maar zijn niet leidend in het verhaal.

 

Wanneer een outdoors merk een regen jas verkoopt zullen ze niet zeggen: deze jas is waterdicht. Ze zullen uitleggen: Als jij in de bergen loopt en er komt een hoosbui aan dan zal deze jas je perfect droog houden. 

 

Je verkoopt meer dan een product, je verkoopt een ervaring. 

 

  • Vermijd niets zeggen termen (ook wel de ja,ja termen)

 

Als de inspiratie op is dan hebben we de neiging om in de makkelijke voordelen te vallen, denk aan uitstekende service. Dit is een ja,ja term. Als je dit als organisatie zegt dan denkt elke klant, dat zegt iedereen. 

 

Hoe meer je ja,ja termen gebruikt in je tekst hoe minder overtuigend deze wordt. Je moet benadrukken wat jou product of service uniek maakt. Daarin moet je ook altijd bewijslast leveren.

 

 

Een simpel voorbeeld is: Wij leveren uitstekende service. Indien het meubelstuk niet bevalt, komen wij hem zonder problemen weer ophalen. 

 

Dit geeft een bewijslast van wat de uitstekende service inhoudt. Hierdoor is een potentiële kandidaat eerder geneigd om een aankoop te doen. Productdetails zijn daarin nog essentiëler omdat het de geloofwaardigheid van je producten flink vergroot. 

 

  • Superlatieven – Bewijs is leidend

Het gebruik van superlatieven zorgt er voornamelijk voor dat je product onoprecht overkomt. Mensen zijn namelijk van nature achterdochtig als het aankomt op de beste, snelste of leukste. Wanneer je gebruik wil maken van superlatieven moet je dit kunnen onderbouwen met bewijs. Zodra je geen bewijs levert kun je de superlatieven beter weglaten.

 

Een simpele work-around wanneer je niet weet of je de beste of snelste bent, is om te kijken bij je product reviews. Als een klant namelijk dat als feedback geeft, kan je dit ook gebruiken in je productomschrijving waardoor je ook een vorm van bewijslast levert.

 

  • Spreek tot de verbeelding

Uit onderzoek is gebleken dat als mensen een product vasthouden, hun behoefte om het product te kopen meteen groter wordt.

 

In een webshop is dit het grootste struikelblok. Potentiële klanten kunnen hun nieuwe aankoop niet vasthouden, proberen of ervaren. Grote duidelijke foto’s en video’s helpen al om meer beleving rond het product te creëren. Er is met copywriting echter ook een mogelijkheid om de koopbehoefte groter te maken.

Begin de zin met: ‘stel je voor’ en beschrijf een ervaring. Sluit daarna de zin af met hoe de lezer zich voelt als hij of zij het product gaat gebruiken. Wanneer je de beschreven ervaring kan matchen met het gevoel. Zorgt dit ervoor dat de potentiële klant toch een beeld krijgt van hoe het product wordt ervaren. Net als in de winkel.

  • Gebruik storytelling om bezwaren te overwinnen

 

Wanneer je een productbeschrijving leest kan je hoofd vaak de rationele neiging hebben dat het om een verkooppraatje gaat. Hierdoor wordt je automatisch kritischer naar een product. Zodra je gebruik maakt van storytelling vervaagt die rationele barrière. Je potentiële klant wordt daardoor minder kritisch op de tekst die er staat.

 

Een voorbeeld hiervan is de dollar shave club: ‘We disrupted the shaving industry in 2011 by delivering “F*cking Great Blades” at an awesome price, right to your door. We’ve been listening to our Members’ needs ever since, and now have you covered from hair to toe with a growing list of top-shelf grooming products. We spend our days focused on helping you look, feel, and smell your best.’

 

 

Zij beschrijven hun verhaal als; ‘’Waarom zouden mesjes duur zijn? Dat vroegen wij ons ook af.’’ Deze slogan geeft jou een verhaal waarvan je denkt inderdaad dit kan goedkoper en daar bieden zij de oplossing.

 

Als je een verhaal wil gaan vertellen is het goed om jezelf deze vragen te stellen:

  • Wie gaf het idee voor het product?
  • Wie maakt het product?
  • Hoe is het product getest?
  • Welke barrières moeten overwonnen worden?

 

  • Gebruik zintuig woorden om klanten te verleiden

 

Als iemand weet hoe zintuig woorden helpen om de omzet te verhogen dan is het de horeca. Het gebruik van zintuig woorden zorgt voor namelijk voor meer hersenactiviteit waardoor je eerder geneigd bent overstag te gaan. 

In de horeca zal een ober daarom ook altijd zeggen dat hun chocolade cake de lekkerste is omdat hij crunchy van buiten is en smeuïg van binnen.

 

Let wel op dat er een wezenlijk verschil zit in bijvoeglijke naamwoorden en zintuig woorden. Bijvoeglijke naamwoorden kun je beter weglaten. Zintuig woorden zijn echter super krachtig omdat je hierdoor meegenomen wordt in de ervaring. Denk aan woorden die gebruikt worden om te zien, horen, ruiken, proeven of voelen.

 

  • De kudde volgt de gebaande paden

 

Dit is een prachtige metafoor voor het feit dat je moet laten zien dat je populair bent. Wanneer consumenten in twijfel zijn zullen ze op zoek gaan naar bevestiging of ervaringen van anderen. 

 

Wanneer een product bovengemiddeld veel positieve reviews heeft zal deze twijfelende consumenten overtuigen om een aankoop te doen. 

 

Er zijn echter meer opties om aan te tonen dat je een autoriteit bent. Een simpel voorbeeld is een persoon(foto) naast je product te plaatsen. Hierdoor krijgen mensen het idee dat je webshop vriendelijk en benaderbaar is. Het maak de sympathie groter en daardoor ook meteen de kans op conversie.

 

Daarnaast zijn referenties op een andere plek (krant, tv, tijdschrift) ook goede manieren om aan te tonen dat je een autoriteit bent. Plaats een screenshot hiervan op relevante plekken om aan te geven dat je merk populair is.

 

  • Hoe makkelijker het leest, hoe beter het gelezen wordt

 

Wanneer een tekst makkelijk te lezen is zal hij ook altijd sneller gelezen woorden. Niemand zit te wachten op droge tekst, aan elkaar geplakt zonder duidelijk structuur. Schrijf altijd een productomschrijving die helder is en makkelijk leesbaar. Vergeet hier niet de opmaak zodat mensen niet zuchten wanneer ze je tekst zien maar dat ze er juist zin in krijgen om het te lezen.

 

Waar je op moet letten als je een productomschrijving maakt is:

 

  • Gebruik veel witregels
  • Gebruik bullets
  • Gebruik tussenkopjes en koppen 
  • Gebruik een groot lettertype zodat het altijd makkelijk leesbaar is.

 

Hopelijk helpen deze tips omtrent productomschrijving je vooruit. Onthoud dat een goede productomschrijving je altijd meer omzet oplevert. Dat is exact de reden dat je er voldoende tijd in moet stoppen. In deze tijd is het belangrijk dat je vooral je enthousiasme voor het product laat doorkomen in samenspraak met alle bovenstaande tips.

0
Winkelwagen