Hoe schrijf je een uitstekende call to action (CTA) voor je onderneming?

Marketing voor je onderneming - Jouw website, social post of email heeft een doel voor je, het moet bijdrage aan een groter geheel. Wanneer je het het gevoel hebt dat je doel niet behaald wordt, dan kun je naar een hoop onderdelen kijken. Echter is een vaak vergeten onderdeel hiervan de zogeheten call to action. Want waar veelal de call to action gebruikt wordt voor ‘lees meer’ kan je er zoveel meer mee. Er bestaat echter geen een formule voor de perfecte CTA, vandaag gaan we dus kijken naar hoe je het maximale uit je webshop haalt.

Hoe ziet een succesvolle CTA eruit ? 

 

Om deze vraag te beantwoorden, moet je eerst weten wat een succesvolle CTA precies is. Hoe je dat bepaald? Dat is afhankelijk van het doel van je webpagina. Je wilt de lezer op een pagina altijd iets laten doen. Dit kan zijn een aankoop, maar ook het inschrijven voor je nieuwsbrief of het opnemen van contact met je bedrijf. Om je doelen te bereiken is een goede CTA essentieel. Een CTA moet niet alleen de aandacht trekken, maar ook echt de gebruiker aanzetten tot actie. Een goede CTA is dan ook een opvallende knop, afbeelding of banner.

 

In drie eenvoudige stappen een sterke CTA

 

Wanneer je aan de slag gaat met het bedenken van je CTA, zijn er drie stappen waarmee rekening gehouden dient te worden. De eerste stap is vaststellen wat precies het doel van de CTA is. Daarna komt het design van je CTA. En als laatste ga je kijken naar welke tekst daadwerkelijk in de CTA komt te staan. 

Stap 1: Wat is het doel van je CTA

 

Je start bij de pagina. Deze heeft zoals eerder aangegeven altijd een doel, je wil er iets mee bereiken. Veelvoorkomende doelen zijn bijvoorbeeld mensen doorsturen naar een product, de sales pagina laten converteren of het vergroten van bereik door je merk online te delen. 

 

Wanneer je een pagina hebt op je website is het altijd handig om daarin maar 2 doelen te hebben. Wanneer je meer wilt van de pagina dan zal je zien dat er teveel keuzes zijn waardoor de gebruiker afgeleid raakt. Hierdoor is de kans groot dat je belangrijkste doel niet behaald wordt of dat de gebruiker weg gaat.

 

Stap 2: Bepaal de vorm en kleur van je CTA

 

Wanneer je weet wat het doel is van je pagina is het belangrijk om de kleur en vorm vast te stellen. Online zie je CTA’s in alle vormen en maten voorbij komen. Wanneer je daarop klikt wordt je veelal doorgeleid naar de volgende pagina. 

Uit onderzoek is gebleken dat de klik-ratio veel hoger is wanneer je met ronden vormen werkt. Wat je bij onderzoeken moet onthouden is dat het een gemiddelde is, voor jou doelgroep kan het dan ook weer net anders zijn.

Het is daarom ook slim om A/B testen uit te voeren. Speel tijdens zo’n test met verschillende vormen, grootte en kleuren. Wanneer je verschillende testen uitvoert kom je erachter wat het beste werkt voor jou doelgroep. 

 

Kleur is hierin vaak een van de moeilijkere onderdelen. Dit heeft ermee te maken dat kleuren veelal in samenspraak met je huisstijl is. Daarnaast is er geen kleur die altijd goed converteerd. Wat belangrijk is bij een CTA is dat hij wel contrasteert met je huisstijl zodat de knop goed opvalt. 

 

Stap 3: Schrijf de tekst  

 

Wanneer je een prachtige CTA gemaakt hebt is het nog belangrijker om daar de juiste tekst in toe te voegen. Anders zal deze alsnog niet converteren. De belangrijkste tip hierin is: Gebruik actieve taal. Actieve werkwoorden vertellen namelijk wat de lezer moet doen. Dit zijn woorden als bellen, volgen en ondernemen. Als je witl dat je websitebezoekers echt overgaan tot actie dan moet je deze vier tips volgen. 

 

  • Doe een belofte.
    Zorg ervoor dat je deze belofte natuurlijk ook waar maakt, woorden zoals gratis en snel zijn voor dit soort CTA altijd erg geschikt. 
  • Laat merken dat de website bezoeker direct actie moet ondernemen. Dit werkt het beste door schaarste aan te kaarten. Een veel gebruikte CTA hierbij is ‘op=op’ of alleen vandaag.
  • Licht het voordeel uit dat je CTA bewerkstelligt. Wanneer je zegt ‘koop nu’ is dit onvoldoende. Je zal dit moeten onderbouwen met bewijslast, deze bewijslast kan je eronder zetten door bijvoorbeeld bullet points.
  • Verkoop besparingen. Mensen willen altijd geld besparen. Wanneer je mensen gewoon direct verteld wat ze besparen lok je een reactie uit. Een voorbeeld hierin zou een energierekening kunnen zijn. Deze zijn saai en niemand maakt het wat uit, totdat jij zegt: nu 25% goedkoper. Mensen zullen getriggerd woorden als ze 25% kunnen besparen op hun energie kosten. 

Waar komt de CTA te staan?

 

Wat cruciaal is op je website is dat elke pagina een CTA moet bevatten. Deze moet ook altijd boven de fold van de pagina staan. Dit is namelijk het gedeelte wat je bezoeker altijd ziet wanneer die de pagina opent, ongeacht of die de pagina daadwerkelijk bekijkt.

 

Bezoekers lezen tegenwoordig ook geen pagina’s meer maar scannen deze juist. Als je erachter kan komen waar op jouw website de bezoekers kijken, kan je ervoor zorgen dat op deze plekken de juiste CTA staat. Hierdoor haal je maximaal resultaat uit jouw webshop.

0
Winkelwagen