Hoe zet ik micro influencer in voor mijn winkel?

Marketing voor je onderneming - Het belang van micro influencers is de laatste jaren enorm gestegen blijkt uit cijfers vanuit de KVK, echter twijfelen veel ondernemers nog aan de waarde van influencer marketing. Waar er in 2016 slecht 9 influencers geregistreerd waren zijn dat er anno 2021 al meer dan 1.000. Deze stijgende lijn lijkt dan ook niet af te nemen en dat is ook de reden dat grote merken zoals Hellofresh, Levi’s en Etos aan influencers marketing doen. Deze grote namen maken gebruik van grote influencers, als klein en middelgroot bedrijf kun je ook grote successen boeken met het gebruik van micro-influencers.

Wat als je geen budget hebt? 

Als startende ondernemer is er altijd die ene belangrijke uitdaging die iedereen ervaart: het hebben van geen budget.

 

Het voelt voor ondernemers altijd ongemakkelijk om dit toe te geven, maar het is iets wat iedere startende ondernemer ervaart. Het is daarom volkomen begrijpelijk dat je in de opbouwfase van je bedrijf weinig cashflow hebt voor influencer marketing. Zelf bij MKB bedrijven zou je verwachten dat het in eerste instantie slim is om het op kleinere schaal uit te proberen. 

 

 

Het is nog steeds mogelijk om met een klein budget influencer marketing te benutten. De bekendste oplossing is door gebruik te maken van barter deals. Hierbij bied je de influencer bijvoorbeeld jouw producten aan in ruil voor het promoten ervan op diverse sociale media kanalen. 

 

De voordelen van micro influencers

In deze blog hebben we het al een aantal keer gehad over micro influencers. Er is echter nog niet gespecificeerd wat een micro influencer is. Als we praten over de verschillende niveau beoordeel je dat meestal op het aantal volgers. Punten als engagement zijn hierin ook een belangrijke factor voor de samenwerking maar niet om te definiëren wat voor influencer iemand is. 

Type

Aantal volgers

Mega

1M+

Macro

500k – 1M

Mid-tier

50K – 500K

Micro

10K – 50K

Nano

1K – 10K

De keuze om samen te werken met een micro influencers klinkt logisch wanneer je geen budget hebt om met grotere influencers te werken. Dit zeker niet altijd het geval want in sommige gevallen kan je beter 10 micro influencers hebben dan 1 macro. Dit heeft te maken met de voordelen die micro influencers heeft.

 

Grote van de influencers t.o.v. van de authenticiteit

Oke nu krijgen we een klein technisch stuk, want hoe sociale media platformen werken is belangrijk om te weten om zo de kracht van je influencer te snappen. Een voorbeeld is dat je beste vriend een foto post op zijn socials. Jij als goede vriend reageert daarop met een comment en een like. Wanneer jij een foto post zal jou vriend dat waarschijnlijk ook bij jou doen, dit noem je wederkerige interactie. Hoe groter je account wordt, hoe minder hecht de relaties met individuele personen worden. Doordat je dus niet meer reageert op elkaar is de kans groter dat je ook niet meer in elkaars timeline komt. 

 

Wanneer je als account ook groter wordt gaat dat gepaard met een afnemende authenticiteit en geloofwaardigheid. Wanneer je 500.000+ volgers hebt ben je geen betrouwbaar persoon uit de buurt meer maar juist een beroemdheid op B-level. 

 

Hoe groter een account hoe lager het aantal interacties. 

Waar we in het begin zeiden dat de grootte van het aantal volgers de ‘titel’ van de influencer bepaalt, is een belangrijk onderdeel daarnaast de engagement. Als je het makkelijk wiltl maken kun je zeggen dat de mate van interactie bij grote accounts lager ligt dan bij kleine account.

 

Dit betekent zoals eerder aangegeven dat het veelal slimmer is om met 5 kleine influencers samen te werken in plaats van 1 grote. Juist omdat je dan meer interactie krijgt. Dit gegeven is belangrijk omdat het een bevestiging is dat voor startende ondernemers het slimmer is om met kleine influencers samen te werken. Dit geldt natuurlijk niet in alle gevallen zo maar veelal wel.

De kwaliteit van de producten is key

Als startend bedrijf heb je weinig budget maar veelal wel producten. De producten zijn dan ook de levensader van jouw bedrijf. Het gebruiken van productmonsters zijn een onontbeerlijk onderdeel van bijna elke influencer marketing samenwerking. Als je influencer echt snapt wat je levert, dan en alleen dan, kan je een geloofwaardig samenwerking opzetten. 

 

Kijk vooral naar de achterban van een influencer en zie of dat de doelgroep voor jouw product is. Mocht dit zo zijn start een gesprek om te kijken of de influencer openstaat voor een eventuele samenwerking waarbij ze een product opgestuurd krijgen en zij dit op eigen wijze aan hun volgers tentoonstellen. Deze vrijheid is cruciaal omdat het dan natuurlijker overkomt en zijn autoriteit beter bewaard. Wanneer er een verplicht script is voelt dit voor de volgers van de influencer meteen als sales waarna de campagne een stuk minder effectief zal zijn. 

 

Waar vind je de micro influencers?

Deze stap is eigenlijk het makkelijkste maar kost alleen wat tijd. Definieer eerst de doelgroep van je product. Als deze inzichtelijk is ga dan op zoek naar hashtags deze doelgroep veel gebruik in influencer marketing. Je kan dit ook doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van tools waarbij je een onderwerp plaats en zij de hashtag genereren zoals: Hashtagify. 

 

Binnen de gekozen hashtags ga je door de tijdlijn scrollen en noteer je de namen van de accounts die dus vallen onder 10k – 50k volgers. Hierbij stel je een lijst op en deze bekijk je aan het einde nog eens kritisch om te kijken of deze influencers echt personen zijn die bij je product passen en of je daarin een samenwerking ziet.

 

De laatste stap is een bericht te schrijven waarbij je aangeeft dat je op zoek bent naar een samenwerking en of de influencer hiervoor openstaat. Easy as that. 

 

En zo zet je micro influencers in voor jouw bedrijf

Influencer marketing is een maatregel die in de toekomst nog meer in populariteit gaat stijgen, voornamelijk door de groei in het aantal social media kanalen en gebruikers. Onthoud dat dit speelveld relatief nieuw is als marketing vorm en daarom flink onderhevig aan veranderingen. Als klein bedrijf kan je een sprint realiseren in je sales als je op de juiste manier samenwerkt met micro influencers. Wanneer gaan we jouw product voor het eerst zien ?;) 

 

0
Winkelwagen