Marktonderzoek voor je eigen kledingwinkel
De startende ondernemer - Voordat je een bedrijf begint is het belangrijk om eerst alles wat erbij komt kijken in kaart te brengen. Door alle onderdelen in kaart te brengen kan jij een goed overwogen keuze maken of je moet beginnen met ondernemen of als je al ondernemer bent is het ook goed om marktonderzoek te blijven doen om te kijken of je beter of slechter presteert dan de branche.
1. De statistieken van de branche
Het is belangrijk om te kijken wat de gemiddelde speler in de branche doet, zodat jij kan zien of je over of onder presteert. Dit geeft ook inzichten of je moet bijsturen. Via het Handelsregister van de KvK kan je jaarrekeningen opvragen van jouw concurrenten. Hierin kan je zien hoe er gepresteerd wordt. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar cijfers die gepubliceerd worden over de branche. Bedrijven als het ondernemersplein van de kvk en de branche rapporten van de Rabobank zijn goede bronnen om informatie vandaan te halen die jouw inzichten geven in de gemiddelde omzet en het aantal concurrenten. Statistieken zijn een goed houvast en bieden jouw informatie waarop jij kan anticiperen.
2. Klant is koning
Het allerbelangrijkste van je marktonderzoek is het snappen, begrijpen, kennen van je klanten. Wat is de belangrijkste motivatie van je doelgroep. Heb jij klanten die komen omdat jij de laagste prijs hanteert of omdat jij een echte ervaring creëert van het shoppen. Bij een onderzoek dat gedaan is bij onze eigen klanten kwam naar voren dat service de doorslaggevende reden is waarom klanten terugkomen. Heb je nog geen klanten, ga dan in gesprek met potentiële klanten en vraag hen om feedback op je idee.
Daarnaast is het belangrijk om inzichtelijk te hebben hoeveel klanten je eigenlijk hebt en wat hun aandeel is in de omzet. Leveren je vaste klanten bijna al je omzet zorg dan dat deze extra in de watten wordt gelegd. Heb je alleen maar wisselvallige klanten zoek dan een manier om de gemiddelde orderwaarde te verhogen met kleine artikelen. Het kan ook zijn dat het klanten wisselvallige zijn om een reden, probeer dan eens te kijken wat de reden is. Ga het gesprek aan en vraag ernaar. Het gesprek aangaan is de enige manier om erachter te komen wat klanten echt van je vinden. Let wel op dat je geen sociaal wenselijke antwoorden krijgt. Klanten kunnen het spannend vinden om negatieve feedback te geven, hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn het positieve te benoemen.
De laatste stap om het tastbaar te maken is het maken van persona’s. Persona’s zijn een houvast om te zorgen dat je in je achterhoofd altijd de klant aanspreekt op de behoefte die hij of zij heeft. Mannen of vrouwen reageren toch anders tijdens het shoppen. Door goed in kaart te brengen wat de verschillende bezoekers van jouw winkel nodig hebben bouw je een langdurend klantrelaties op wat jouw bestaansrecht waarborgt.
3. Hoe kies je een locatie?
Bij een fysieke locatie praten we over de plek waar de winkel gevestigd zou kunnen worden. Hierbij is het belangrijk dat je veldonderzoek gaat doen naar de locatie. Wat voor winkels liggen ernaast. Een Bakker, slager of andere kledingwinkels. Bij het laatste geval is het belangrijk om te controleren of jullie je richten op dezelfde doelgroep. Zo niet dan zouden jullie elkaar kunnen versterken, hebben jullie wel dezelfde doelgroep dan kan het wijs zijn deze plek over te slaan. Het volgende wat bekeken moet worden zijn hoeveel mensen komen er naar deze locatie. De beste manier om dit te toetsen is om gewoon naar de locatie te gaan zowel een keer in het weekend als doordeweeks en te tellen hoeveel bezoekers er komen. Door dit te doen krijg je echt feeling bij de fysieke locatie en krijgt je een heel goed idee wat je kan verwachten.
4. Wat doet de concurrentie
Voor marktonderzoek in de retail is het belangrijk dat je kijkt naar je concurrenten. Concurrenten zijn er in elke branche en door onderzoek te doen weet jij precies hoe je het beter kan doen. Als we kijken naar concurrentie dan kunnen we die onderverdelen in twee vormen. Directe en indirecte concurrenten. Schrijf voor beide het liefst 5 namen op en ga deze beoordelen op basis van klantenservice, prijsbeleid, communicatie en bereikbaarheid. Het beste zou zijn als je dit ook zou laten doen door enkele vrienden/collega’s/bekenden en dan de scores bij elkaar optelt en deelt door het aantal personen dat meegeholpen heeft. Zo hang het minder van een mening af en is het resultaat eerlijker. Op basis van deze informatie kan je jouw unique selling point gaan bepalen. Deze unique selling point (USP) onderscheidt jou van je concurrenten. Let wel op hij hoeft niet uniek te zijn (dat kan lastig zijn in een markt als kleding) maar moet wel constant naar buiten gewaarborgd worden.
Het is ook van belang dat je jouw USP combineert met je afnemers analyse namelijk wat vindt jouw doelgroep belangrijk en wat onderscheidt jou op de markt. Wanneer je daar de perfecte verhouding in vind zal jouw winkels een grote kans tot slagen hebben.