Remarketing voor je webshop! Haal alles uit je bezoekers

Marketing voor je onderneming - Als webshop eigenaar hou je de statistieken van je webshop goed bij. Het is namelijk cruciaal om te weten hoeveel bezoekers er op je website komen, of deze bezoekers jouw producten bekijken, het product in hun winkelmand doen en of ze dan gaan afrekenen. Het grootste pijnpunt wat je als ondernemer ervaart is wanneer potentiële klanten producten in hun winkelmand stoppen maar dan niet kopen. Waarom koopt hij niet? Is het afleiding? Is het een bewuste keuze? Je weet het niet! Het belangrijkste wat je wel weet is dat de potentiële klant overwogen heeft om jou product aan te schaffen. Hij heeft niet voor niets het product in de winkelmand gestopt. Deze ene belangrijke stap betekent dat jij iets kan doen aan deze potentiële koper, namelijk remarketing. Dit betekent dat je marketing in gaat zetten om de klant terug naar de website te krijgen en alsnog zijn aankoop af te maken.

Waarom je remarketing wil inzetten om meer conversies uit je website te halen.

De reden dat je tijd en moeite wilt stoppen in het opzetten en gebruiken van remarketing is, dat dit een van de meest winstgevende methodes is om snel een positief effect op je omzet te generen. Ander redenen waarom je dit zou willen zijn:

 

  1. Het creëren van een gepersonaliseerde aanbieding: Uit onderzoek van accenture is gebleken dat potentiële kopers het prettig vinden om gepersonaliseerde aanbiedingen te krijgen. Een dertien in een dozijn aanbieding zien ze de hele dag al, het is daarom super belangrijk om een gepersonaliseerde aanbieding te doen zodat de koper zich speciaal gaat voelen. 
  2. Verhoog het aantal verkopen door mails te sturen naar verlaten winkelwagens. Gemiddeld gekomen wordt slechts 25% van de winkelwagens afgemaakt blijkt uit onderzoek.. Door middel van remarketing kan je dit getal verhogen. Zeg nou zelf, jij vergeet ook wel eens een winkelmand bij een webshop.
  3. Meer terugkerende klanten. Als een klant een aankoop bij je gedaan heeft zal zijn tweede aankoop altijd gemakkelijker gaan dan zijn eerste. Hij vertrouwd je al, door middel van remarketing kan je klanten op de hoogte stellen van ontwikkelingen, nieuwe producten of gave acties. De kans dat een terugkerende klant koopt is 30 tot 50% groter dan een nieuwe klant. 
  4. Om gebruik te maken van psychologische trucjes. Een voorbeeld hiervan is het ‘mere exposure effect’. Dit verschijnsel houdt in dat als mensen een product vaker zien ze het automatisch mooier gaan vinden. 
  5. Om een groter deel van jou aanbod te laten zien aan potentiële kopers. Iemand die net sportschoenen heeft gekocht zou ook geïnteresseerd kunnen zijn in jouw sport shirts. Door gepersonaliseerde remarketing kan je een groter deel van je producten tonen.

 

In de bovenstaande voorbeelden hebben we het expliciet over remarketing en niet retargeting. Remarketing gaat letterlijk over het opnieuw bereiken van bestaande klanten. Retargeting is mogelijk op potentiële kopers die jouw producten bekijken maar niet kopen.  Hoewel er veel overlap tussen beide termen zit is er dus wel degelijk een groot verschil. 

 

Remarketing kan je inzetten door middel van verschillende tools, We gaan kort in op de drie meest gebruikte tools.

 

Email marketing: Wil jij ook gebruik maken van e-mailmarketing, zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelt. Tegenwoordig kun je het genereren van e-mailadressen slim aanpakken middels een pop-up op jouw website. Je kent het wel: na enkele seconden op een nieuwe pagina verschijnt er een pop-up, die je 20 procent korting aanbiedt in ruil voor jouw e-mailadres. Op basis van bijvoorbeeld Klaviyo, een gratis email automation software kan je standaart flows maken die jou meer omzet oplevert. Deze flows zijn gericht op verschillende doelen als conversie verhogen, door middel van de verlaten winkelwagen mail. Binding verhogen, door middel van een welkomst flow en remarketing door middel van een mail op basis van tijd na je laatste aankoop om te upsellen. 

 

Facebook marketing: Door gebruik te maken van een plug in voor je website kan je dynamische Facebook marketing inzetten.  De plug in laat aan Facebook zien welk persoon bepaalde producten op jou webshop heeft bekeken. Wanneer deze persoon in een dynamische campagne valt zal hij de producten die hij bekeken heeft ook op zijn Facebook en Instagram tijdlijn voorbij komen. Als we dan terug gaan naar punt 4 van de redenen waarom je remarketing wil inzetten. Hoe vaker het product getoont word, hoe groter de kans op conversie. 

 

Google Ads: Waar de traditionele Google remarketing zich beperkte tot het tonen van advertenties aan diegenen die een website net bezocht hebben, gaat Google Dynamic Remarketing een stap verder: deze nieuwe dynamische variant laat advertenties zien die producten tonen uit het vorige webshop bezoek van de klanten, die ze (uitgebreid) hebben bekeken of zelfs in hun winkelwagen hebben gestopt, maar uiteindelijk niet hebben gekocht. Je kunt zelfs voor diverse doelgroepen aangepaste berichten maken.

 

Na deze stappen kun je aan de slag met het opzetten van jouw eigen remarketing campagnes. Het zal even uitvogelen zijn welke instellingen het beste voor jouw webshop werken, maar als het eenmaal goed draait, zul je zien dat jouw conversie stijgt.

 

0
Winkelwagen