SEO voor afbeeldingen van je webshop

Marketing voor je onderneming - Een prachtige foto is een belangrijk punt voor het verkopen van je producten. Echte unieke product foto's verhogen je conversiepercentage aanzienlijk. Wist je echter dat het verkleinen van je afbeelding in bestandsgrootte en het toevoegen van je alt tags cruciaal is voor het vergroten van je conversiepercentage?

SEO en afbeeldingen

Het stoppen van tijd in het verkleinen van je afbeeldingen is essentieel om conversie te verhogen. Je wilt namelijk continue je webshop beter maken. Wanneer je jouw website optimaliseert voor afbeeldingen heeft dit effect op bijvoorbeeld je laadtijd maar ook op de daadwerkelijke vindbaarheid in Google. 

 

Drie SEO punten voor afbeelding optimaliseren

 

Binnen SEO spelen een hele berg factoren mee en voor de SEO van afbeeldingen geldt dit zeker ook. Als we inzoomen dan kan je drie factoren als cruciaal zien. 

 

Laadtijd

Het zwaarste (in Kilobytes) op de gemiddelde website zijn de afbeeldingen. Door gebruik te maken van grote afbeeldingen loopt de laadtijd van je website snel op. Wanneer een bezoeker te lang moet wachten (dit kan al na 5 seconden zijn) haakt hij af in het proces. Dit is één van de redenen dat laadtijd wordt meegenomen in de ranking van Google. Standaard is een goede afbeelding een paar MB. Dit wil je echter reduceren tot enkele KB wanneer de foto online komt op je website. Als je wilt weten hoe snel een pagina is, dan kijk je daarvoor in de pagespeed insights tool van Google.

 

Unieke afbeeldingen

Duplicate content is iets wat we goed kennen op webshops in de vorm van dezelfde teksten. Wist je dat dit ook geldt voor afbeeldingen? Het is daarom cruciaal om zelf foto’s te maken. Het hebben van uniek materiaal is naast een USP voor de verkoop, ook belangrijk voor de vindbaarheid. Neem dus als het kan nooit de afbeeldingen van je leverancier over maar ga altijd voor eigen materiaal voor zover dat mogelijk is.

 

Alt tags

Naast het hebben van een relevante bestandsnaam voor je afbeeldingen, is het ook van belang om een alt-tag toe te voegen voor je producten. Als je meer context geeft aan je afbeeldingen weet Google beter waarop je gevonden wilt worden. Zodra je product beschrijvingen, je alt tags en je bestandsnaam allemaal goed verweven met elkaar zijn is de kans op organische indexatie het beste. 

  

Gebruik je JPEG of PNG voor je afbeeldingen. 

Voordat we overgaan tot het verkleinen c.q. comprimeren van afbeeldingen, zetten we eerst op een rij wanneer je JPEG of PNG inzet als bestandstype. Voor de meeste e-commerce-toepassingen volstaan namelijk deze type afbeeldingen.

 

JPEG (hetzelfde als JPG) is ideaal voor fotografie en andere stilstaande beelden met complexe kleuren. De JPEG-indeling heeft een palet met miljoenen kleuren. Kenmerkend is de zogeheten niet-exact omkeerbare compressie. Dit zorgt ervoor dat pagina’s zo snel mogelijk laden zonder een zichtbaar verlies aan kwaliteit. Gebruik de JPEG-indeling voor de volgende soorten afbeeldingen:

 

  • Producten
  • Pagina’s en blogs
  • Banners of diavoorstellingen

 

PNG-afbeeldingen zijn perfect voor afbeeldingen en pictogrammen met vlakke kleuren, zonder verlopen. De PNG-indeling ondersteunt ook transparantie. Gebruik PNG voor:

 

  • Logo’s
  • Pictogrammen
  • Randen en uitsnijdingen

 

Afbeelding comprimeren

Het comprimeren van afbeeldingen is heel gemakkelijk. Online zijn hier meerdere tools voor. Wanneer je zoekt op ‘afbeelding comprimeren’ krijg je voldoende opties. Zelf raden we Tiny PNG aan. Op deze website kan je de afbeeldingen gewoon in een vak slepen waarna de tool deze comprimeert. Vervolgens kan je de foto’s weer met één klik downloaden. 

 

Wanneer jij alle tips toepast op je afbeeldingen dan weet ik zeker dat je niet alleen je conversie maar ook je vindbaarheid verhoogt. En zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?

 

0
Winkelwagen