SEO voor je webshop

Marketing voor je onderneming - Gratis bezoekers en uiteindelijk klanten klinkt als een utopie voor iedere ondernemer. Niet elke keer geld spenderen om nieuwe klanten aan te trekken maar klanten vinden jou. Dit is een mogelijkheid voor iedere ondernemer die zijn SEO op orde heeft. Search Engine Optimalisation zorgt ervoor dat je gevonden wordt in Google. Hoewel dit geen winstgevende methode is van klanten vinden op de korte termijn. Zorgt het er op het lange termijn wel voor dat je kan werken aan een stabiele flow van potentiële nieuwe klanten. We geven je hier 5 tips voor SEO voor je webshop.

Tip 1: Focus je op intent

Stel, je hebt een webshop waar je de nieuwste trend kleding van de van de markt aanbiedt. Uit een zoekwoorden onderzoek blijkt dat op het woord ‘vrouwen kleding’ maar liefst 1600 keer per maand wordt gezocht, top! Jouw focus zoekwoord wordt ‘vrouwen kleding’ maar toch rank je niet op de eerste pagina, je had toch alles goed gedaan?

Wat is nou de intentie achter ‘vrouwen kleding’? Wat wil iemand die dit zoekt weten? Die intentie bepalen, dat doet Google ook om uiteindelijk de gebruiker het beste resultaat te geven voor die zoekopdracht. Door te kijken naar de SERP (Search Engine Results Page) zien we al gauw dat Google denkt dat iemand zoekt naar informatie over de vrouwen kleding. Google laat namelijk een featured snippet zien waar je lokaal vrouwen kleding kan kopen. Hij weet dus dat het zoeken naar vrouwen kleding vaak gecombineerd wordt met een zoekopdracht naar een winkel in de buurt. 

De intentie achter een zoekwoord is onder te verdelen in drie categorieën:

 

  • Informational
  • Transactional
  • Navigational

 

De intentie van een gebruiker verandert continu in de klantreis. Stel een klant is op zoek naar vrouwen kleding omdat zij naar een feestje moet dit weekend. Deze klant kan dus beginnen met een zoekwoord als ‘hippe vrouwen kleding’ (informational), via het zoekwoord ‘loavies jumpsuit grijs’ (transactional) te kijken waar zij de jumpsuit het beste kan kopen om vervolgens via het zoekwoord ‘jouw webshop’ (navigational) bij jouw webshop een aankoop te doen. In die klantreis van begin tot eind wil je overal zichtbaar zijn met je webshop. Houd daarom rekening met de intentie van de gebruiker gedurende de gehele klantreis.

 

Tip 2: Optimaliseer je afbeeldingen

Op een webshop krijg je al gauw te maken met productafbeeldingen, sfeerimpressies of andere afbeeldingen. Deze afbeeldingen zijn super belangrijk voor je user experience, maar vergeet deze ook niet te optimaliseren voor de zoekmachines.

 

Allereerst door middel van de alt-tag. Door middel van de naam van een afbeelding en de alt-tag geef je Google informatie over de afbeelding. Vervolgens kan Google deze afbeelding begrijpen en deze ook ranken in bijvoorbeeld Google Afbeeldingen.

Voor bovenstaande afbeelding is de naam van de afbeelding header-dimomenti-webshop.png en de alt-tag “De header van de dimomenti.nl webshop”. In de meeste CMS systemen kun je, wanneer je een afbeelding op een pagina plaatst, ook gelijk de alt-tag invullen. Voor elke nieuwe afbeelding vul je dus een alt-tag in maar vergeet ook je huidige afbeeldingen op de site niet te optimaliseren!

 

Ook kun je afbeeldingen optimaliseren voor snelheid. Hoe groter het bestand, hoe trager jouw website wordt en dat vinden gebruikers niet fijn. Om ervoor te zorgen dat afbeeldingen zo klein mogelijk worden, kun je kijken naar 2 elementen: afmetingen en compressie.

 

Als je een afbeelding hebt kan je deze het beste verkleinen voordat je deze op jouw website plaatst. Hierdoor voorkom je dat de snelheid van je website afneemt. Een handige tool vind ik de browser extensie ‘view image info’ waar je gemakkelijk de grootte van een afbeelding kan zien en of deze afbeelding kleiner geschaald is.

 

Ook een handige tool hiervoor is WebSpeedTest. Deze website analyseert jouw afbeeldingen op een website, geeft aan of ze geschaald kunnen worden en biedt gelijk de optie aan om deze afbeelding te downloaden.

 

Om de bestandsgrootte te verkleinen, kunnen we de afbeelding ook comprimeren. Comprimeren betekent dat je een stukje kwaliteit van jouw afbeelding inlevert om van jouw afbeelding een kleiner bestand te maken, vaak gebeurt dit op minimale wijze waardoor je als gebruiker niet ziet dat een afbeelding kwaliteit verliest. Er zijn verschillende online tools en programma’s om je afbeeldingen te verkleinen.

 

Tip 3: Werk aan je interne linkstructuur

Door middel van een goede interne linkstructuur kun je ervoor zorgen dat de crawlers van Google en alle andere zoekmachines al jouw pagina’s gemakkelijk kunnen vinden. Ook voor een webshop is het dus belangrijk dat je aan deze interne linkstructuur werkt.

 

Dit doe je door interne links op je pagina te verwerken waarbij je de gebruiker dus de mogelijkheid geeft om naar deze pagina te browsen. Belangrijk hierbij is de anchor tekst, dit is de klikbare tekst die voor de gebruiker zichtbaar is.

 

Net als bij de alt-tag geef je met de anchor tekst informatie aan Google over de pagina waar je naartoe linkt. Gebruik daarom voor de anchor tekst een tekst die aansluit bij inhoud van de pagina. In plaats van ‘koop hier’ of ‘lees meer’ kun je ‘koop hier deze norfy jeans’ of ‘lees meer over de nieuwste artikelen’ plaatsen.

 

Tip 4: Voeg structured data toe

Wat is structured data?

Structured data houdt in dat je een stuk code toevoegt aan je content zodat zoekmachines deze beter en makkelijk kunnen lezen en begrijpen. Je verduidelijkt in feite waar bepaalde content voor staat – oftewel: je geef context aan je content. Een andere term die veel wordt gebruikt om structured data aan te geven is ‘markup’. Waar Google in de beginfase van zijn bestaan de relevantie van zoekresultaten op basis van zoektermen, hoeveelheid informatie en interne en externe links bepaalde. Is het algoritme tegenwoordig steeds meer gemaakt om de content van een website te begrijpen. Hier komen techniek, website performance, content en datastructuur in beeld. Google leert dan steeds beter begrijpen hoe de verhouding ligt tussen contextuele inhoud, taalkundige nuances, gebruikers intenties en relaties.

 

Enkele voorbeelden van Structured data zijn:

 

  • Breadcrumb
  • Carousel (voor een recept, cursus, restaurant of film)
  • FAQ (als je een pagina hebt met veelgestelde vragen over je product)
  • Local Business
  • Logo
  • Product (misschien wel de belangrijkste voor een webshop)
  • Review snippet
  • Video (als je een pagina hebt met een video over jouw product)

 

Mocht je structured data toegevoegd hebben op een pagina kan je met de Rich Results Test tool van Google gemakkelijk kijken of je de structured data op de juiste manier toegevoegd hebt.

 

Tip 5: SEO voor je lokale onderneming

Wanneer je naast een webshop een lokale winkel hebt kun je ook lokaal optimaliseren. Denk hierbij aan zoekwoorden met een lokale intentie als ‘kledingwinkel Harlingen’ waar mensen specifiek op zoek zijn naar iets lokaal.

 

Ook kun je door middel van Google My Business zorgen voor een verbeterde lokale vindbaarheid, niet alleen in de zoekmachine maar ook binnen Google Maps. Door een profiel aan te maken binnen Google Mijn Bedrijf en het profiel zo compleet mogelijk in te richten kun jij jouw lokale vindbaarheid een boost geven.

 

Wil je dus meer gratis bezoekers op je webshop ga dan aan de slag met alle bovenstaande tips en op den duur zul je zeker meer bezoekers op je webshop krijgen die hopelijk ook klant zullen worden ;).

 

0
Winkelwagen