Paasactie 27-3 tm 29-3: Nu Gratis Verzending vanaf €120 ex BTW.
 

Starten met Instagram Shopping

Marketing voor je onderneming - Instagram is zoveel meer dan dan alleen een platform dat wordt gebruikt om je vrienden op te hoogte te houden. Dit was het originele idee van platform maar het ontwikkelde zich al snel tot een platform waarop je geïnspireerd dient te worden. In eerste instantie gedaan voor vrienden maar bedrijven zagen ook hun kans schoon om hun producten of diensten op een inspirerende manier te vermarkten. Instagram wil graag dat meer bedrijven zich vestigen op het platform. Daarom hebben ze verschillende functies hiervoor geïmplementeerd. Een van de belangrijkste is Instagram shopping. Deze functie maakt het voor de gebruiker heel makkelijk om binnen het platform aankopen te doen. Nu is de vraag hoe werkt Instagram shopping precies? En hoe kan je het instellen voor je bedrijf? Dat gaan we vandaag uitleggen.

Wat is instagram shopping

Naast het aanbieden van mooie foto’s van je producten kan je ze ook aanbieden op het platform. Waar je vroeger in de beschrijving een link plaatste naar je product op jouw website biedt instragram nu de optie om rechtstreek naar het product te gaan. Dit kan echter alleen als je instagram shopping hebt ingesteld. Door het implementeren van Instagram shopping optimaliseer je de klantreis en is de kans op verkoop weer een stap dichterbij.

 

Als eigenaar van je Instagram pagina hoef je dus niet meer te klungelen met een algemene link in je bio maar kan je klanten rechtstreeks naar je sturen. Zie hieronder een voorbeeld van hoe dat er in de praktijk uitziet.

 

Waarom zou je instagram shopping gebruiken?
Hoewel het soms voelt als een kleine wereld is Instagram alles behalve dat. Met meer dan 500 miljoen dagelijkse gebruikers die komen om geïnspireerd te raken kunnen we wel stellen dat Instagram actief gebruikt wordt. Zoals eerder aangegeven wordt het platform het meeste gebruikt om te inspireren en dat doet het platform op alle vlakken. Van vakantiebestemmingen tot aan interessante boeken. Van leuke outfits tot B2B oplossingen alles is te vinden op instagram. 

 

Dit is niet slechts een gevoel. Uit een onderzoek in 2019 is gebleken dat Instagram in elke fase van het aankoopproces een rol kan spelen.

 

  • 83 procent van de ondervraagden ontdekt nieuwe producten of diensten via Instagram 
  • 81 procent onderzoek doet naar producten op het platform
  • 80 procent beslist of ze een aankoop gaan doen of niet

 

Als je kijkt naar wat voor invloed het platform heeft op het handel proces van klanten is het bewijs dus onoverkomelijk, instagram is van invloed. Deze cijfers geven je dus voldoende redenen om aan de slag te gaan met Instagram. De Instagram shopping functie maakt het nog mooier omdat dit een samenwerking is tussen Instagram en jouw bedrijf.

De functies van Instagram shopping
Nu je de waarom weet van Instagram Shopping is het ook belangrijk wat je er nou precies mee kan. 

 

Het taggen van producten 
Het grootste voordeel is al een paar keer uitgestippeld maar we zeggen het nogmaals, je kan producten in zowel stories als timeline taggen en zo rechtstreeks doorlinken naar je product. Voorheen kon je op Instagram namelijk nooit klikbare links zetten. Dit maakt het de ideale oplossing hiervoor.

 

product op je website. Per foto kun je maximaal 5 producten taggen. Deze worden pas zichtbaar op het moment dat de gebruiker op de foto klikt. Wanneer gebruikers op de shopping tag klikken krijgen ze de extra informatie zoals de naam en de prijs. Ook bestaat de mogelijkheid om het product te bekijken in een andere post waar het in getagt is. 

 

Instagram shop
Naast het taggen van producten biedt de Instagram shop nog een ander voordeel. Er bestaat namelijk ook een tab voor de winkel. Deze biedt hetzelfde effect als de ‘explore’ pagina. Namelijk een lijst met alle producten van merken die ze volgen op Instagram. Maar ook van producten waarvan Instagram vindt dat ze het interessant vinden. 

 

 

Instagram is op dit moment een vervanger van de swipe up button aan het implementeren namelijk de klikbare button. De eisen die een account moet hebben om hier toegang tot te krijgen zijn nog niet bekend. Wanneer dit wel het geval is zullen we de blog update met deze relevante informatie. 

 

Stappenplan Instagram Shopping instellen 

Stap 1: Controleer of je webshop geschikt is voor Instagram Shopping

Allereerst moet je de geschiktheid van je webshop bevestigen. Die komt alleen in aanmerking voor Instagram Shopping als het aan alle eisen voldoet:

 

  • Je bedrijf is gevestigd in een markt die ondersteund is (Nederland is ondersteund)
  • Je bedrijf heeft een product dat in aanmerking komt (illegale producten zijn bijvoorbeeld niet toegestaan)
  • Je bedrijf voldoet aan de verkopersovereenkomst en het handelsbeleid van Instagram
  • Je bedrijf heeft een websitedomein dat je kunt koppelen om te verkopen 

Stap 2: Omzetten naar bedrijfsaccount en koppelen aan Facebook-pagina

Om gebruik te maken van Instagram Shopping moet je een Instagram bedrijfsprofiel hebben (die is gekoppeld aan een Facebook-pagina). Heb je die al? Dan kun je deze stap skippen. Zo niet? Volg dan deze stappen:

 

  • Ga naar je Instagram-profiel
  • Selecteer ‘Overschakelen naar professioneel account’
  • Volg de stappen en kies de Facebook-pagina die je wil koppelen
  • Geen Facebook-pagina? Dan moet je er één aanmaken
  • Goed om te weten: je hoeft geen Facebook-paginawinkel te hebben, een Facebook-pagina is voldoende.

 

Stap 3: Een Facebook catalogus uploaden

Upload je producten nu handmatig in je Facebook catalogus via Facebook voor Business. Voer voor alle producten je productfoto’s, titels en beschrijvingen in en vergeet de prijzen en een link naar je website niet. 

 

Voor merchants die veel producten hebben, is dit natuurlijk een nogal tijdrovend klusje. Als je gebruik maakt van een e-commerce partner heb je geluk, deze bieden namelijk vaak een mogelijkheid om je producten automatisch toe te voegen.

Stap 4: Je account wordt beoordeeld

Wanneer je je account hebt gekoppeld en je daardoor een Facebook catalogus hebt, kun je je account ter beoordeling indienen. Dit doe je als volgt:

 

  1. Ga naar het Instagram-profiel van je webshop en druk op de drie streepjes rechtsboven in de hoek en druk op ‘Instellingen’.
  2. Meld je aan voor Shopping.
  3. Volg de stappen zodat je account kan worden beoordeeld.

 

Dit kan een aantal dagen duren volgens Instagram. Soms duurt het zelfs nog iets langer. In je Instellingen kun je altijd checken wat de status is van je beoordeling. 

 

Stap 5: Instagram Shopping inschakelen

Yes, je account is goedgekeurd! Dan kun je nu de laatste stappen nemen en Instagram Shopping ook daadwerkelijk inschakelen. Dat doe je zo:

 

  1. Ga weer naar je profiel in de Instagram-app en druk op de drie streepjes rechtsboven in de hoek om bij je ‘Instellingen’ te komen.
  2. Tik op ‘Bedrijf’ en vervolgens op ‘Shopping’. 
  3. Selecteer de productcatalogus die je wil koppelen aan het account.
  4. Druk op ‘Klaar’!

 

Het is nu mogelijk om producten te taggen en alle andere functies van Instagram Shopping te gebruiken.

 

Niet goedgekeurd voor Instagram Shopping?

Je bent enthousiast, wil producten gaan verkopen via Instagram en hebt je aangemeld. Maar dan word je afgekeurd voor Instagram Shopping. Wat nu? Als het goed is voldoe je aan de vereisten die we bij stap 1 in het stappenplan hierboven hebben beschreven. Het is goed om te weten dat er ook nog een aantal andere voorwaarden zijn:

 

  • Je hebt meer dan 9 posts op je Instagram account
  • Je profiel komt professioneel en zakelijk over
  • Je hebt geen persoonlijke foto als profielfoto
  • Je domeinnaam is ongeveer hetzelfde als je gebruikersnaam

 

Hoe je daadwerkelijk producten tagt

Nu je bent goedgekeurd voor Instagram shopping is de vraag natuurlijk hoe je daadwerkelijk je producten tagt.

 

Belangrijk om te weten is dat je nu ook aan al je bestaande posts tags kan toevoegen. Dit is even een klusje maar kan je een hoop succes opleveren op de langer termijn. Maar nu het stappenplan:

 

  1. Plaats je foto of story
  2. Klik nu op het product dat je wil taggen, hierdoor opent zich een menu
  3. Nu kan je gaan typen, wanneer je begint met de productnaam zal het product naar voren komen uit de catalogus
  4. Herhaal stap 2 en 3 voor alle producten die je wil taggen

 

In je stories werkt het precies hetzelfde behalve dat je een productsticker moet toevoegen op dezelfde manier als een vragen sticker. 

 

En nu weet je hoe je aan de slag moet met instagram shopping. Ga jezelf aanmelden want dit is een kans die je niet onbenut moet laten. Als laatste willen we je nog extra tips geven om het maximale eruit te halen. 

Ga voor kwaliteit, je kan geen producten uploaden met een lage kwaliteit resolutie dit doet je merk af en zal de koper ook niet waarderen. Nu je kan verkopen betekent dat niet dat dit het enige is dat je moet doen. Wissel dus een verkopende post af met een meer inspirerende post zodat je klanten geboeid blijven. De laatste tip is gebruik naast foto’s ook video’s om je producten te verkopen. Wanneer je alle bovenstaande tips toepast moet je Instagram shopping verhaal wel een succes worden.

 

0
Winkelwagen