Waarom je Google Search Console wil instellen voor je webshop

Marketing voor je onderneming - In deze wereld kan je niet meer om Google heen. Om meer uit de Google te halen biedt de organisatie verschillende tools aan om bijvoorbeeld meer inzicht te krijgen of om te adverteren. Deze keer zoomen we in op de gratis tool Google Search Console. Wat is het en waarom moet je het instellen en gebruiken.

Wat is Google Search Console

 

Google Search Console is een programma van Google waarin een aantal handige datapunten samenkomen die aangeven hoe jou website presteert. Enerzijds komen de organische zoekresultaten van Google naar voren. En anderzijds geeft het inzicht in wat Google vind dat beter kan aan jouw website.  

 

Samenvattend geeft het informatie over:

  • Organische vertoningen, kliks en posities
  • Hoe goed je website wordt geïndexeerd en of er geen foute url’s zijn
  • Indexering van pagina’s en eventuele rich snippets
  • Geeft het inzicht waar eventueel technische fouten zitten. 

 

Als laatste kan je een handmatige indexatie aanvragen wanneer je een nieuwe pagina live zet. Hierdoor hoef je niet te wachten tot een crawler van Google langskomt om je nieuwste pagina te indexeren, maar kan je het aanroepen waardoor het proces sneller verloopt. 

 

Deze informatie is van onschatbare waarde en in samenwerking met Google Analytics de start van elke serieuze websitehouder. 

Hoe start je met Google Search Console

 

Elke website is aan te melden voor Google Search Console. De enige eis die er is: je moet een Gmail account hebben. Een slimme ondernemer gebruikt voor zijn Google ads, Google Analytics en Google Search console hetzelfde email adres. 

 

Stap 1: Inloggen en starten

Ga naar Google Search Console en klik op de button: Nu starten (wanneer je browser in het engels staat klik dan op Start now).

 

 

Stap 2: Property aanmaken

In het volgende scherm mag je kiezen of je de website wil verifieren op domein of voorvoegsel niveau. Ons advies is om altijd te gaan voor domein. Dit geeft namelijk de prestaties weer van alle subdomeinen en de https en http. Zo heb je een beter beeld van de prestaties omdat je anders alles apart moet bekijken. Dit kan echter wel moeilijker zijn omdat je dit op DNS niveau zal moeten doen. 

Om het niet te ingewikkeld te maken, dit is op server niveau. Heb je het domein gekocht dan staat deze op een server. Hiervoor bieden de meeste hosting providers een optie om de DNS aan te passen. Hier upload je een bestand en klaar. Een developer kan je hier eventueel bij helpen. 

 

De andere optie met URL voorvoegsel is veelal makkelijker maar beperkt je dus wel in je inzichten. Wanneer je kiest voor de url voorvoegsel optie krijg je 5 opties om je domein te verifiëren. Voor alle opties staat in search console een uitleg om deze te verifiëren. Mocht je gebruik maken van Google Tagmanager of Google Analytics dan zijn dat de makkelijkste methodes om een property te veriferen. De andere opties is door middel van een meta tag die een developer je op homepage moet plaatsen. 

 

Mocht één van de twee verificaties gelukt zijn dan kom je bij de goudmijn terecht!

 

Belangrijkste rapporten in Google Search Console en wat je ermee kan

 

Nu je geverifieerd bent kan je aan de slag met deze tool (kanttekening: de tool werkt vaak pas na 3 of 4 dagen omdat hij eerst informatie gaat verzamelen na het verifiëren). Wanneer je de tool opent zie je meteen een berg informatie op je afkomen. Hij opent altijd met de prestaties op basis van klikken en een overzicht van de ‘dekking’ wat inhoudt of alle pagina’s geïndexeerd zijn en er geen url’s met fouten zijn. 

 

De Sitemap

De eerste stap wanneer je begint met Google Search Console is het uploaden van een XML sitemap. Een sitemap is een kaart van welke pagina’s er op jou website zijn en hoe deze gestructureerd zijn. Daarnaast kan je ook aangeven welke pagina’s bijvoorbeeld geïndexeerd moeten worden. 

 

In Google Search Console staat aan de linkerkant een kopje met sitemap. Door hier het bestand te plaatsen wordt hij automatisch opgehaald door Google. 

 

De meeste websites hebben een sitemap. Om dit te verifiëren kan je vaak het makkelijkste zoeken op jou domein + /sitemap.xml. Als voorbeeld: dimomenti.nl/sitemap.xml. Staat hij daar niet dan moet je bij een developer controleren of er daadwerkelijk wel een sitemap is op je website. 

 

Prestaties 

Dit is waarschijnlijk de meest gebruikte functie in Google Search Console. Hier vind je namelijk een grafiek die laat zien hoe jouw website organisch presteert.  

 

Je ziet dit op klikken, vertoningen, CTR en Gemiddelde positie. Door op de kaartjes te klikken worden de waardes toegevoegd in de grafiek. Zo kan je ook de prestaties in verloop van tijd zien op basis van CTR en gemiddeld positie. Daarnaast zie je bij de zoekwoorden aan de onderkant ook per zoekopdracht dan waar het zoekwoord op dit moment staat.

 

Je kan ook een filter maken op basis van pagina’s of vertoningen. Hierin kan je zien of bepaalde actiepunten voor jou effect hebben op je SEO. 

 

URL-inspectie 

 

Deze optie binnen Google Search Console heeft twee doeleinden. In het begin gaven we al aan dat je namelijk handmatige indexatie kan aanvragen voor een net gecreëerde pagina. Dit doe je door gebruik te maken van de URL-inspectie tool. Het herindexeren kan ook slim zijn wanneer je een aantal grote veranderingen doorvoert. 

 

Door het aanvragen van handmatige indexatie komt je nieuwe content sneller in de zoekresultaten en krijg je potentieel ook sneller nieuwe gebruikers op je website. Dit ten opzichte van de normale crawlers die periodiek langskomen en er technisch gezien enkele dagen tot weken over kunnen doen om veranderingen waar te nemen.

 

Naast het aanvragen van een indexatie biedt de tool nog een andere optie namelijk het inzicht verschaffen op pagina niveau. Door een pagina namelijk te indexeren krijg je in een oogopslag te zien of je pagina geïndexeerd wordt, of optimalisaties goed zijn ingesteld en of de pagina wel mobielvriendelijk is. Als er een probleem zou zijn dan staat hier meteen aangeven wat dat is. Je krijgt dus echt diepgaande informatie op pagina niveau van jouw website.

 

Dekking

Aan de linkerkant staat ook een titel genaamd dekking. Hierin zie je hoe het staat met de indexatie van je website. De pagina’s worden hier onderverdeeld in vier opties: Fout, Geldig met waarschuwing, Geldig en Uitgesloten. 

 

Fout

Onder ‘Fout’ staan alle pagina’s die Google op de een of andere manier niet heeft kunnen indexeren terwijl dit wel de bedoeling was. Onder het kopje Details staat precies aangegeven waarom Google de specifieke pagina niet heeft kunnen indexeren. Dit kan onder andere gaan om een 404 fout (pagina niet gevonden), een serverfout, pagina geblokkeerd of bijvoorbeeld een dubbele pagina. Met behulp van de hierboven genoemde URL-inspectietool spoor je vervolgens eenvoudig het probleem op.

 

Geldig met waarschuwing

De categorie ‘Geldig met waarschuwing’ geeft alle pagina’s weer die wel zijn geïndexeerd maar waar Google problemen heeft gevonden. Het kan hier gaan om twee soorten fouten: De pagina is geïndexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt; of de pagina is geïndexeerd maar heeft geen inhoud (of Google kan de inhoud niet lezen).

 

Deze pagina’s worden nu wel opgenomen in de zoekresultaten maar misschien was dat niet de bedoeling. In de tabel onder ‘Details’ kun je precies zien waarom er een waarschuwing bij staat.

 

 

Geldig

In de categorie ‘Geldig’ vallen alle pagina’s die door Google geïndexeerd zijn. In deze categorie kun je een onderscheid maken tussen pagina’s die je hebt opgenomen in je sitemap en die daardoor geïndexeerd zijn. Maar ook de pagina’s die niet in jouw sitemap staan maar die wel geïndexeerd zijn door Google. Je hoeft hier in principe niets mee te doen, maar je kunt wel controleren of er pagina’s zijn geïndexeerd terwijl dat niet de bedoeling was.

Uitgesloten

De pagina’s die onder ‘Uitgesloten’ vallen zijn alle pagina’s die Google wel heeft gevonden maar om een of andere reden bewust niet heeft geïndexeerd. Dit kunnen pagina’s zijn waarvan je niet wilt dat ze geïndexeerd worden, of pagina’s met grote fouten waardoor Google niet tot indexering over gaat.

 

Als hier belangrijke pagina’s tussen staan moet je daar iets mee doen. Onder ‘Details’ kun je de precieze reden vinden waarom Google de pagina niet heeft geïndexeerd. Als hier een URL tussen staat die volgens jou wel geïndexeerd moet worden, kun je de indexering altijd opnieuw aanvragen via de URL-inspectietool.

 

Gestructureerde gegevens 

Het kopje optimalisaties geeft inzicht in de prestaties van de gestructureerde gegevens die jouw website kan bevatten. Gestructureerde gegevens is het geven van extra informatie aan Google op een manier die vast staat. 

 

Deze extra informatie is toe te voegen aan jouw website in de vorm van een schema.org markering. Dit zijn stukjes code die je dient toe voegen aan je website als je aan de slag wil met gestructureerde gegevens. In Google Search Console kan je dan controleren of alles goed gaat door te kijken of er geen fouten staan. 

 

Beveiligingsproblemen en handmatige acties 

Dit is één van de rapporten die niet standaard gecontroleerd wordt maar die wel slim is om af en toe te bekijken. In dit rapport vind je namelijk de vermoedens van Google over jouw website. Hier staat namelijk of jij in strijd bent met de richtlijnen van Google.

 

Wanneer je echt problemen hebt zal dit hier naar voren komen en dient dit opgelost te worden. Als je ervoor kiest dit niet op te lossen zal je website langzaam maar zeker uit de organische zoekresultaten verdwijnen van Google.

 

Wanneer je een handmatige straf krijg heeft dit veelal te maken met het feit dat je overmatige gebruik maakt van een zoekwoord of dat je gebruik maakt van onnatuurlijke linken. In marketing word dit ook wel Black Hat SEO genoemd. 

 

Links
In de linkerkant staat helemaal onderaan bij Legacy ook nog het kopje links. Hierin heb je een overzicht van alle interne en externe links op jouw website. Dit geeft inzicht in twee punten, één naar welke pagina jij het meeste linkt intern. Nummer twee is welke websites het interessant vinden om naar jou te linken. Hoe meer website naar jou linken hoe groter jouw website autoriteit wordt. Het vergroten van je website autoriteit zorgt er op den duur weer voor dat je betere zoekwoord posities behaald in Google. 

 

Zo, nu weet je alles wat belangrijk is voor Google Search Console. Het geeft je inzicht in alle vlakken van jou website op basis van SEO, Data, Indexeren en Linkbuidling. Als je alle punten optimaliseert zou jij ook weer beter moeten presteren op Google. Kortom een win-win situatie waar je nu mee aan de slag kan!

0
Winkelwagen