Wanneer begin je een eigen kledingwinkel?

De startende ondernemer - Een eigen winkel klinkt voor velen als een droom. Het uitzicht om elke dag heerlijk in je eigen zaak te werken, zelf een plan bedenkt om problemen op te lossen en weinig verantwoordelijkheid af hoeft te leggen klinkt als een geweldige tijd. En voor de ondernemers met een goede ondernemersgeest en het besef dat het niet makkelijk gaat worden, is dat ook zo.

De toekomst zal in eerste instantie echter minder rooskleurig zijn en dat hoort er bij omdat er in het begin veel dingen bij komen kijken die je misschien niet helemaal goed had ingeschat. Kom je de eerste periode nog steeds met enthousiasme uit de bus dan ga je een geweldige tijd beleven als ondernemer.

 

Het beginnen van een winkel hoeft niet heel moeilijk te zijn maar het is wel belangrijk om te beseffen dat het hard werken is. Het is daarom ook goed om na te denken of een winkel beginnen wel echt iets voor jou is. Een aantal factoren die je daarbij in overweging moet nemen zijn als volgt.

 

Snap jij hoe een winkel werkt?

 

Het hebben van een winkel was vroeger anders dan tegenwoordig. Door de opkomst van online shoppen is de afzetmarkt van de winkel een stuk kleiner geworden. Dit betekent concreet dat het openen van je winkel en wachten tot er mensen komen niet meer werkt. De klant wordt in deze tijd overladen met prikkels voor dat leuke jurkje. Het artikel is te vinden op webshops, Facebook of ze hangen ergens op een poster. Tegenwoordig zal de eerste reactie vaak zijn om het product online te zoeken. Om van je winkel een succes te maken is het belangrijk dat jij onderscheidend vermogen biedt en dit ook communiceert met je klanten. Loyale klanten zijn namelijk de ruggengraat van je winkel en deze komen terug omdat jij iets beter kan en doet dan een webshop. Door je hierin te onderscheiden kan jij ervoor zorgen dat je winkel echt groeit, doe je dit niet en wacht je zoals vroeger tot er maar mensen naar je winkel komen dan zal je het niet winnen.

Onderscheidend vermogen van een winkel.

 

Het onderscheidende vermogen wat hierboven kort is benoemd, namelijk persoonlijk contact, is de belangrijkste factor van een winkel ten opzichte van een webshop. Online zijn webshops steeds meer bezig om deze persoonlijker te maken. Dit is echter niet altijd even makkelijk en worden ze bijvoorbeeld belemmerd door technische mogelijkheden. Dit is iets wat je in je winkel juist wel kan doen. De manier hoe je klanten helpt moet je afstemmen op je bezoeker die langskomt. Jij weet als geen ander de behoefte van je klant in kaart te brengen en daarop in te spelen waardoor deze nooit met lege handen weg zal gaan. Gemiddeld doen van elke 100 bezoekers op een webshop slechts 2 een aankoop. Dit komt omdat de klant vaak nog aan het oriënteren is, bij het betreden van een winkel zit de klant gemiddeld verder in de aankoop mood. Uit onderzoek is gebleken dat in een winkel gemiddeld van de 100 klanten 25 een aankoop doen. 12,5 keer zoveel als online. Dit getal is echter alleen haalbaar als jij ervoor zorgt dat de klant een ervaring heeft zonder problemen die volledig aansluit bij zijn of haar behoeftes.

Samengevat begin je dus een winkel als:

 

  • Je weet wie je klanten zijn
  • Ze een ervaring biedt zonder problemen
  • Een sterk onderscheidend vermogen hebt 
  • De klant op de eerste plek zet!
  • Jezelf actief laat zien op de markt

 

 

 

0
Winkelwagen