Waar moet je op letten bij inkopen?

De keuze is gemaakt, je hebt een locatie gevonden of je hebt besloten om een webshop te beginnen. Nu wordt het tijd om voorraad in te slaan. In het begin van je onderneming zal dit je grootste kostenpost zijn. We hebben daarom een aantal handige tips en valkuilen voor jou op een rijtje gezet. Hierdoor kan jij met een gerust hart beginnen met inkopen.

1. In kaart brengen van leveranciers

Het belangrijkste om te doen voor de inkopen is eerst in kaart brengen waar je dit allemaal kan doen. In de markt zijn er vaak meerdere aanbieders die de artikelen aanbieden wat je wilt verkopen. Elke aanbieder heeft zo zijn eigen voor-en nadelen. Punten waarop je een leverancier kan beoordelen zijn bijvoorbeeld service, levertijd en voorraad. Het is belangrijk om te weten of de partij waar je inkoopt makkelijk te benaderen is. Er kan namelijk altijd wat misgaan, is de partij makkelijk te bereiken en helpt deze goed bij jouw probleem, dan kan je de service als uitmuntent beschouwen. Levertijd is ook heel belangrijk. Kleding is tijd en weersgevoelig. Als je weet dat het de komende twee weken prachtig weer wordt. Dan koop je snel nog een voorraadje jurken in als ze morgen geleverd kunnen worden. Moet je een week wachten dan spring je al naast de boot. Als laatste is het belangrijk om te kijken naar de voorraad van je leverancier. Is de partij waar je gaat kopen generalist en verkoopt hij voor elke branche of is hij specialist en verkoopt hij alleen maar damesfashion. Een specialist heeft vaak een assortiment dat beter aansluit bij de behoeftes van jouw afnemer. Een generalist heeft vaak een groter aanbod, maar daar zal jij zelf de parels moeten uitzoeken.

 

2. Het moment

Bij de inkoop is een ander belangrijk punt: het moment van de maand/seizoen. Dit is vooral belangrijk voor starters, wanneer je een nieuwe business begint richting einde zomer dan is het wijsheid om je eerste voorraad te kopen met winterkleding. Je cashflow zal in het begin een van je grootste belemmeringen zijn. Je kan door niet op te letten het budget dat je wilde investeren er te snel doorheen jagen met ondoordachte keuzes. Hierdoor kan je bijvoorbeeld blijven zitten met zomerjurken voor volgend jaar. Daarnaast is het ook slim om te kijken naar het moment van de maand. Als starter zal je dit misschien niet in een keer door hebben, maar klanten hebben het meeste geld te besteden in de laatste week van de maand. Dit komt omdat er vaak uitbetaald wordt rond de 24ste van de maand. Hier kan je op inspelen door op dat moment de grootste voorraad te hebben of net iets meer te promoten. Dit kan een wezenlijk verschil maken in je verkoopaantallen.

 

3. Structuur in je inkopen

De laatste tip die we je mee willen geven is het hebben van structuur in je inkoop. Dit zorgt ervoor dat je het maakt of dat je faalt. Het vinden van leuke artikelen die je wilt verkopen kan een uitdaging zijn, echter is het vaak het probleem dat je teveel leuke artikelen hebt. Het is dan ook van essentieel belang dat wanneer je inkopen doet, je goede afspraken met jezelf maakt. Een x bedrag mag je besteden aan inkoop. Er mag daarna pas weer nieuwe inkoop gedaan worden nadat een groot deel van je ingekochte artikelen is verkocht. Het doen van teveel inkopen, helemaal voor een starter, kan je de das omdoen. Koop in eerste instantie in kleine hoeveelheden en kijk hoe je klanten daarop reageren. Is dat positief koop dan pas nieuwe voorraad. Ga niet inkopen op basis van het gevoel dat dit hardlopers gaan zijn maar laat de cijfers voor zich spreken en doe op basis daarvan inkopen.

 

Deze drie tips kunnen je helpen bij het doen van inkopen en ervoor zorgen dat je strak zit op je inkoopbeleid. Succes met je webshop!

 

0
Winkelwagen