Je eigen kledingwinkel beginnen, hoe doe je dat?

Yes je hebt de beslissing gemaakt dat je voor jezelf wil gaan beginnen. Dit is echter een hele opgave omdat er heel erg veel bij komt kijken. Het is dan ook belangrijk dat je duidelijk een plan voor ogen hebt met welke stappen er gezet moeten. We hebben hieronder de belangrijkste stappen voor je op papier gezet om jou te helpen je eerste winkel tot een succes te maken.

Het allerbelangrijkste is: Marktonderzoek

Marktonderzoek klinkt misschien wat saai of ver weg maar is een van je belangrijkste mogelijkheden tot succes. Marktonderzoek komt in verschillende vormen, maar de belangrijkste keuzes die onderzocht dienen te worden zijn de behoefte van de afnemers, de locatie en concurrentie. | We zullen hier de drie onderdelen kort toelichten maar voor de volledige uitleg lees de blog: marktonderzoek voor Retail |Weten wie je klant wordt of zou moeten zijn is de sleutel voor succes binnen de fashion retail. Er zijn namelijk honderden dan wel duizenden winkels in Nederland en jij moet daarmee gaan concurreren. Het succes van jouw winkel gaat liggen in het feit of jij weet waar jouw doelgroep naar zoekt. De tweede factor is locatie, ga je voor een fysieke winkel ga er dan op uit en inspecteer de locatie. Ga een dagje op locatie staan en tel hoeveel mensen er langs komen. Bekijk wat voor winkels er nog meer in de regio zitten, zijn er genoeg parkeerplaatsen of moeten de klanten op de fiets komen. Al deze informatie zorgt ervoor dat jij een betere keuze kan maken of een locatie geschikt is. Ga je voor een webshop bekijk dan de online concurrentie zoveel mogelijk: welke webshops lijken het goed te doen en hoe komt dat. Als je die code kan kraken en verbeteren voor jezelf kan je succes behalen. De concurrentie in de fashion retail is heftig, zowel off- als online. Het is dan ook belangrijk dat je goed kijkt naar wat de concurrentie goed doet maar vooral waar zij steken laten vallen. Dit klinkt misschien gek maar ga eens naar de winkel van een concurrent en wanneer iemand naar buiten komt vraag waarom de persoon wel of geen aankoop heeft gedaan. Dit voelt wat onnatuurlijk maar gaat jou wel voorzien van de beste informatie om jouw winkel succesvol te laten worden.

 

Leveranciers

Het vinden van de juiste leverancier voor jouw nieuwe kledingwinkel kan een uitdaging zijn.  Hoewel er leveranciers genoeg zijn kan het vinden van de goede nog lastig zijn. Er zijn leveranciers die gespecialiseerd zijn in bepaalde doelgroepen of leveranciers die zich richten op de totale markt. Het kiezen van de goede leveranciers is daarom erg belangrijk. Het belangrijkste advies is dan ook: zet niet alles in op 1 paard. Het hebben van meerdere leveranciers is heel normaal in de branche en zorgt ervoor dat jij je risico ook kan spreiden.  Klikt het niet zo lekker met een leverancier, zijn er problemen met de leveringen dan heb je altijd nog andere keuzes. Dit zorgt ervoor dat een probleem dat een leverancier heeft niet meteen een probleem voor jou hoeft te worden. | Wil je meer lezen over de belangrijkste onderdelen om een leveranciers op te beoordelen lees dan deze blogs waarbij er een onderzoek is gericht onder onze huidige klanten. |

 

Klanten

Dit onderdeel is al aangekaart bij marktonderzoek maar is zo belangrijk dat we het extra wilde benoemen. Luister ‘altijd’ naar de klant. Jouw hele business wordt opgebouwd op basis van je klanten. Je kan wel stellen dat er zonder klanten geen business is. Blijf daarom ten alle tijden onderzoeken of jouw klanten tevreden zijn en waar hun behoeftes liggen. Mist je klant iets in het assortiment? Dat weet je niet tenzij je het vraagt. Het betrekken van je klanten bij je business zorgt voor meerdere voordelen maar de belangrijkste zijn dat je gerichter en sneller kunt inkopen, en dat je werkt aan een hogere klanttevredenheid.

 

Laat je bedrijf rustig aan groeien

Waar volgens de Rabobank veel ondernemers op struikelen is het overschatten van zichzelf. Je bent net je eigen bedrijf begonnen en je bent vol energie om alles op te pakken. Administratie, jij doet het. Marketing, jij doet het. Inkoop, jij doet het. Het is geen probleem om alles zelf te doen maar startend ondernemen is keuzes maken. Geld kan je maar een keer uitgeven en daarom is het belangrijk om de juiste focus te hebben. Bespaar kosten op personeel dan kan je dat besteden aan marketing of vice versa. Ga vooral niet alles tegelijk doen want dan kom je in de problemen doordat je het overzicht verliest. Hierdoor zullen je klanten een slechtere ervaring krijgen wat het begin van het einde kan betekenen. | Lees hier de 5 meest gemaakte fouten bij startende ondernemers|   

 

Financiering

Het financieren van je bedrijf is een belangrijk onderdeel van je nieuwe winkel. Het is daarom ook goed om na te denken over welke vormen van financiering er zijn en wat de voor en nadelen zijn. Enkele vormen van financiering zijn: Particuliere investeerders, bankfinanciering, familie en bekenden of crowdfunding. Het is belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over welke vorm van financiering je kiest. Daarna is het heel belangrijk dat je begrijpt dat je waarschijnlijk niet snel rijk wordt van je eigen onderneming. De eerste weken zullen waarschijnlijk erg goed zijn, je bent nieuw en mensen zijn nieuwsgierig en iedereen geeft je nog een zekere gunfactor. Dit zal wegtrekken op een bepaald moment en daar moet je op berekend zijn. Daarnaast zijn de begin maanden van het jaar vaak zwaar in de retail ten opzichte van de laatste maanden van het jaar. Seizoenswisseling speelt ook een grote rol op het succes van je winkel. Als laatste moet je altijd een buffer hebben staan voor het moment dat er iets stuk gaat, retour komt of een vordering van de belasting.

 

Het zakelijke gedeelte

Het minst spannende maar wel even belangrijke onderdeel van het beginnen van een winkel is het regelen van jouw inschrijving bij de kvk. Wanneer je dit gedaan hebt word je automatisch toegevoegd aan het handelsregister waarna je een btw-identificatienummer krijgt. Met dit nummer kan je inkopen doen bij je klanten en btw-aangifte. Het is daarna ook belangrijk dat je de algemene voorwaarden gaat opstellen voor je bedrijf. Hierin staat welke rechten de leveranciers (jij) en de klant heeft. Deze kleine lettertjes verkleinen het ondernemersrisico wat weer meer zekerheid aan jou geeft. Mocht je kiezen voor een fysieke locatie dan is het van belang dat je ook het bestemmingsplan van jouw pand controleert. En dan vooral ook het bestemmingsplan van omliggende panden. Je kan dan zien wat de gemeente van plan is met de omgeving waar jij je gaat vestigen. Daarnaast is het ook belangrijk dat je controleer wat de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is. Hierin staan de regels van de gemeente over openingstijden, open op zondag en op welke momenten je een winkel mag bevoorraden.

 

Hopelijk heb je iets gehad aan deze onderdelen om te beginnen met jouw winkel. Veel van deze informatie is te kort om je volledig inzicht te bieden. Daarom raden we je aan de om de verdiepings artikelen te lezen en zo ervoor te zorgen dat jij helemaal klaar bent om je eigen winkel te beginnen.

0
Winkelwagen